Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Problem på arbetsplatsen / behöver hjälp

Inlägg 1 av 6

2006-03-07, kl 16:04

username

Niclas
Söderberg

Inlägg: 4

Problem på arbetsplatsen / behöver hjälp

För ca 2 år sedan startade vi upp ett nytt företag där vi är 4 st anställda och samtliga är delägare.

Det gick bra ifrån början uppdragen började rulla in och vi har haft så att göra hela tiden. Vi har kunnat ta ut bra löner och semestrar.

DOCK så har vi aldrig tagit upp semesterdagar, sjukkassa halvtid, heltid osv. Utan vi har bara kört på med samma lön hela tiden oberoende om man är sjuk, ledig eller har semester.

Lite bakgrundshistoria

4 anställda
4 singlar
2 syskon
1 ensammstående förälder

Saken är att en pakt har bildats.
Person 2 tycker ALLTID samma sak som Person 1. Oavsett om det gäller om en apelsin har en brun eller svart fläck till större viktigare saker. Detta gör det väldigt svårt att diskutera saker och ting.

Sen angående arbetstider.
Vi har fria tider och man får komma och gå som man vill MEN. Den ensamstående föräldern går gärna hem kl 15:00 3-4 dagar i veckan. Ledig varenda lov + 6-7 veckor på sommaren. Allt detta för barnens skull. Jag vet att jag inte kan lägga mig i dennes barnuppfostran och jag skulle inte ha några som helst problem med detta sålänge vi hade pratat om detta. Men det har vi inte, utan personen ser detta som en självklarhet. Men personen inställning gör det till en ommöjlighet. Såfort man rör ämnet så blir det ramaskri om att den kanske ska döda sina barn så vi slipper problemet och att vi hatar barnen. Och självklart kommer paktpartner och tar dennes sida som dessutom gärna jobbar över för att tecka lite av dennes arbetsupgifter.

Jag vet att jag har skrivit lite rörigt men jag hoppas ni uppfattar lite iaf och har några idér. Har inte tid att titta igenom det nu utan måste iväg

/mvh Anonym

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-03-07, kl 19:43

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med. Är det konfliktlösnings förslag du behöver eller vill du veta rent juridiskt hur ni ska göra?

För att kunna reda ut det juridiska ansvaret måste man veta mer fakta om företaget.

Om det är konfliktslösning rent praktiskt, alltså hur man ska tala med personer då behöver man veta mer om vilka ni är.

Utifrån det du berättat kan jag bara säga att ni borde ta in en oberoende part som hjälper er att upprätta ett avtal med tydlig ansvarsfördelning.

Kan inte ge mer handgripliga råd med den lilla information du ger tyvärr.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-03-07, kl 20:06

username

Niclas
Söderberg

Inlägg: 4

Ville mest skriva av mig.
Vet inte heller riktigt vad jag vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-03-07, kl 22:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

En lösning kan vara att du säljer din del om den nu är värt något och går vidare själv.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-03-17, kl 09:45

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Det här känner jag igen mig i. Där jag jobbade förut var det alltid en kille som gick 15,00 för att hämta sitt barn på dagis etc medans vi andra slet till 18,00. Dessutom var han säljare och alltså en nyckelfigur i företaget. Jag vill oxå gå hem 15,00 men det fungerar ju inte om rörelsen ska gå runt samt att min chef alltid tillåtit det.

Det är inte kul att jobba i en organisation där en eller två åker omkring på ett bananskal.

Hon/han tycker förmodligen att det är jättesmidigt att gå hem klockan 15,00. Om han varit anställd på ett vanligt företag hade den personen varit tvungen att gå ner i tid men eftersom han är delägare nu så tycker han/hon att hon kan göra som hon/han vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-06-15, kl 12:58

username

Medlem
#1105

Inlägg: 4

Föreslår att du kallar in en oberoende person med erfarenhet av konfliktlösning som du sedan förklarar dina åsikter för. Sedan kan denne person prata med de andra och höra vad de har att säga och ev. andra åsikter. Sedan kallas det till möte där ni får diskutera det den oberoende personen kommit fram till.
Eller kalla till ett möte och ta upp dina åsikter på ett mycket rationellt sätt om det funkar. Problemet kan ju vara att de övriga anställda inte tar dig på allvar eftersom ni har samma ställning i företaget (som jag uppfattar det).
Hoppas det löser sig! =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat