Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lastbilsköp

Inlägg 1 av 2

2006-03-07, kl 11:03

s_uhlan

s_uhlan

Lastbilsköp

Hej!!

Bara en fråga. Vi köpte en lastbil till företaget i dec. Om jag nu lägger in den i bokföringen så skall det väl se ut så här ungefär

K (2350) 350.000
D (1242) 262,500
D (2641) 87,500

Men då undrar jag. Dras inte hela momsen på en gång då. Den skall ju betalas samtidigt som lånet och det drar ju ut lite på tiden. Hela momsbeloppet skall väl inte redovisas direkt??? Eftersom det är i års skiftet med så kan jag ju inte dra av för moms som jag inte betalat än.

Hur ska jag kontera själva bilköpet. Momsen skall som sagt betalas separat men inte än?? Och på 1242 ska väl bara lastbilsvärdet utan momsen vara bokfört

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-03-13, kl 20:49

foretagande

foretagande

Konteringen är ju helt rätt förutsatt att du verkligen köper bilen och inte leasar den. Hur du sedan väljer att finansera köpet, om det är kontant betalt eller lån har ingen betydelse för din rätt att lyfta momsen. Momsen ska tas med i den period fakturan är daterad oavsett när du betalar den (undatag då om du bokför enligt kontantprincipen under löpande år).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat