Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Köpa dator i delar för maximal avskrivning

Inlägg 1 av 9

2006-03-03, kl 13:53

username

Roger
Åstrand

Inlägg: 5

Köpa dator i delar för maximal avskrivning

Hej!
Ställde faktiskt denna fråga till experten också, men såg att det var ca 4 månader sedan senaste kommentaren, ställer därför samma fråga här för att vara säker på att få svar.

Jag har hört att det går bra att köpa en dator i delar, för att göra hela avskrivningen samma år.
Inte någon av delarna överstiger 5000 kr ex moms.

Delarna kommer jag att köpa under ett par månaders tid.
Är det OK enligt gällande regler?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-03-03, kl 14:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Helt riktigt enl. en del och det motsatta enl. andra. Själv svarade jag utförligt på detta för länge sedan och slutsatsen var att det var oK. Men ta inte för givet att du får rätt vid granskning i framtiden men ett grundläggande råd är överklaga till högsta instans så blir det klarare regler. Själv har jag fått ett flertal lagar ändrade i olika sammanhang, men sådant är tålamodsprövande.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2006-03-03, kl 14:46

username

Roger
Åstrand

Inlägg: 5

Tack för det snabba svaret.
Är det även ok att göra beställningen så att det kommer på samma faktura?
Och att det framgår en monteringskostnad?
:-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2006-03-03, kl 19:32

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Att driva en fråga som handlar om några tusen i skattekredit till högsta instans är dåraktigt. Visst kanske man får rätt och då är väl allt okej, men går de på riksskatteverkets linje då har man förlorat en hel del i både tid och kostnader.

Uppsidan är helt enkelt inte stor nog.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2006-03-03, kl 22:30

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Totalkostnade ska vara max 5000 exkl moms, och som svar på nästa inlägg. Det är inte särskilt svårt att skriva ett överklagande, lagen kanske ändras och allt kan inte räknas i pengar för i så fall skulle jag inte sitta här och skriva vilket skett i snart 1 1/2 år oavlönad. Det finns något som hter tillfredställelse med det man gör. et ok från någon som tycker man gjort något bra. En dom som man vinner i högsta instans är rena bingon och kan inte räknas i pengar även om det blir resultatet.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2006-03-04, kl 10:00

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Även om jag i grunden håller med dig, att även tillfredsställelse med det man gör har ett värde, så är lär väl dina inlägg här inte vara helt oavlönat, du marknadsför dig ganska hårt här emellanåt så några kunder har du säkert fått till din verksamhet.

Och nej, det är inte speciellt svårt att skriva ett överklagande - om man kan det. Att driva processer utan ombud är inget att rekommendera, det finns alltför många fallgropar för det. Men du kanske menar att du bistår gratis med sådant biträde - det ger ju sån fantastisk tillfredsställelse om inte annat?

Sen är du ju själv inne på hur svårt det är att i slutändan få rätt mot RSV - "rena bingon" - och jag har svårt att se att den ev tillfredsställelse detta skulle ge väger upp den risk och den tid man har fått lägga ned på målet. Men det är ju individuellt om vad man prioriterar med sin verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2006-03-04, kl 14:34

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Mina inlägg är helt oavlönat och inte en krona har jag fått för detta däremot en massa tack. Det har resulterat i att jag kommer att starta en hemsida, men det har hela tiden kommit en massa annat emellan som inte har med detta att göra. Jag vill ju väldigt gärna bli klar med boken samtidigt. Har du läst romanen på västfronten intet nytt eller okänd soldat. då har du en hum om den verklighet jag kommer att skildra, fast i dubbel bemärkelse.
Jag är mitt eget ombud så det är inte särskilt dyrt.

Säg den på RSV som skulle medge att man har fel. Det är inte detsamma som att högre instans har samma uppfattning. Det är ingen risk men tar däremot lite tid.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-03-04, kl 14:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tack vare mina överklagande både i get och andras intresse har givit någon million i återbäring under årens lopp omräknat i dagen penningar, så helt värdelöst är det inte ekonomiskt.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-03-13, kl 01:12

roblu

roblu

Inlägg: 52

Det gör ingen skilnad på om du köper datorn i delar eller om du köper den hel, dock kan man säga att delarna är "uppgraderingar" till olika maskiner och allt under 5000 kan du ta upp som direkt kostnad dvs inga avdrag, över 5000 kan du avskriva den, eller så köper du en ny dator varje år och säljer den gamla till någon då har du ju gjort en förlust om du säljer datorn billigare (hade just samma fråga till min revisor).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat