Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skall starta en enskild firma

Inlägg 1 av 3

2006-02-25, kl 18:07

username

Danlih
Danlih

Skall starta en enskild firma

Hej!

Jag skall starta en enskild firma (hudvårdssalong) och undrar lite över hur jag skall se på de inventarier jag tar med mig in i firman och övriga kostnader jag har haft innan starten (innan firman är registrerad).

1) Jag har sedan tidigare en tatuerings maskin vilken jag idag har ett lån på.
Hur skall jag bokföra detta inventarium och lånet när jag startar upp firman?

2) Jag har betalt ett övertag för lokalen jag skall vara i och kommer även att ha betalt 2 månadshyror innan firman är registrerad.
Har jag rätt att dra av moms för dessa kostnader?
Hur bokför jag dessa kostnader när jag startar firman?

Tack på förhand !
Mvh danlih

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-02-25, kl 21:49

foretagande

foretagande

Finns det något speciellt skäl till att du inte har ansökt om F-skatt från den dagen du övertar lokalen? Vilket datum du sedan registrerar firman är ju i sammanhanget ointressant, det intressanta är vilken dag du startar din verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-02-26, kl 00:27

username

Danlih
Danlih

Anledningen till att jag inte sökte F-skatt samtidigt som jag anskaffade lokalen var för att jag inte hade fått mitt starta eget bidrag godkänt, enligt arbetsförmedlingen får man inte ha någon verksamhet vid ansökan om starta eget bidrag.

Jag tog över lokalen 1/2 2006, jag har nu fått beviljat starta eget bidrag från 1/4.
Tatueringsmaskinen införskaffade jag 2004 vilken jag fortfarande betalar av ett lån på.

Min fråga är alltså om jag kan lösa problemen på följande sätt i min bokföring 1/4:
1) Jag har sedan tidigare en tatuerings maskin vilken jag idag har ett lån på.
>Kreditera 2350 Banklån med 25000 (vilket är vad jag har kvar på lånet)
>Debitera 1220 Inventarier med 25000

2) Jag har betalt ett övertag för lokalen jag skall vara i och kommer även att ha betalt 2 månadshyror innan firman är registrerad.
> Debitera 1060 Hyresrätter 8000 (vilket var förvärvet av lokalen)
> Kredit 1930 Checkräkningskonto 8000

> Debitera 5010 Lokalhyra 2500 + 2500 (2500 hyra per månad)
> Kredit 1930 Checkräkningskonto 5000

Hoppas detta förtydligar mina frågor.
(tack för den snabba responsen)

Mvh danlih

Inläggets betyg
Svara Svara med citat