Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Kan Konsumentköplagen sättas ur spel?

Inlägg 1 av 2

2006-02-24, kl 14:27

username

Anders
Nordh

Kan Konsumentköplagen sättas ur spel?

Hej!

Kort fundering ..... se texten nedan som rent hypotetisk men ändå som ett fullt möjligt scenario ....

Låt oss säga att jag hittar en elektronisk multifunktionsklocka hos en auktoriserad ÅF någonstans i t.ex. Asien men att han ger mig ett extremt lågt pris på ett exemplar ur sitt "over stock" men som då kanske innebär att jag inte får garanti genom tillverkaren. Kan jag då låta detta låga pris gå vidare till min kund mot att kunden skriver på ett "avtal" där han accepterar att han köper varan till ett kraftigt rabatterat pris men att han som motprestation också accepterar att inte kunna åberopa några som helst garantianspråk?

Hälsningar,
Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-02-24, kl 21:04

foretagande

foretagande

Konsumentköplagen är tillskillnad från Köplagen inte dispositiv så du kan aldrig avtala om sämre villkor än de som finns i lagen.
Det låga priset från leverantören med friskrivning för garanti innebär i praktiken att du måste kalkylera med hur stora dina garantiåttagande kan bli och slå ut inköpspriserna för dessa på inköpspriset för de andra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat