Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Skattefusk

Inlägg 1 av 5

2006-02-10, kl 22:51

username

Tommy
Asplund

Skattefusk

Jag är i startgroparna att starta eget och jag kan inte påstå att jag inte haft funderingar på hur mycket skatt man får betala, och olika sätt hur man kan undvika att betala så mycket skatt, d.v.s. genom att fuska på olika sätt. Underförstått är att Startaeget.se inte stödjer skattefusk i någon form, men vad kan konsekvenserna bli vid skattefusk, om myndigheterna kommer på en?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-02-11, kl 01:34

larsarenander

larsarenander

Fängelse!
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-02-12, kl 00:58

username

Tommy
Asplund

Kort och konsist svar. Antar att det är bäst att ta det säkra framför det osäkra, man får nog ha attityden att synden straffar sig själv - omvandlat - att som fuskare får man på nöten när man åker dit och staten får på nöten genom för höga skatter = mindre företagande och därmed mindre intäkter... Svår balansgång detta;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-05-04, kl 18:07

username

Carl
Öberg

Skatteverket delar också ut en form av böter som kallas för skattetillägg. Tillägget kan vara upp till 40% av den undanhållna skatten. Detta dubbelbestraffningssystem strider mot EU-rätt och har fått mycket kritik.

Har du medvetet undanhållit mer än ett prisbasbelopp (ca 40 tkr) så kan du räkna med fängelse - annars ofta villkorlig+böter. Du måste givetvis också betala den undanhållna skatten + skattetillägg. Småbelopp brukar inte leda till påföljd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-06-19, kl 23:18

RT

RT

Eller så för du över dina pengar till utlandet via Eonum.se Skatteplanering kallas det :) Och inget olagligt med det.

RT

Inläggets betyg
Svara Svara med citat