Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Köp av lastbil??

Inlägg 1 av 3

2006-02-09, kl 12:15

s_uhlan

s_uhlan

Köp av lastbil??

Min man har en egen firma och förra året köpte han in en lastbil. Den blev dock inte levererad förrens i år.

Hur ska jag bokföra det. Ända från början. Vi la 20,000:- i kontantinsats och vi har betalat in ca 30,000 i moms. Momsinbetalning gjordes dock i Dec -05 och kontantinsatsen betalades ut vid leverans.

Vad för konton ska jag lägga allt på?? Vi har ju en avbetalning kvar på 300,000:-

Hela det beloppet ska väl krediteras nånstans och sen ska Jag väl debitera det när dom normala fakturorna kommer

Hjälp snälla

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-02-11, kl 01:26

larsarenander

larsarenander

Det är nåt som inte stämmer i det inlägget, eller någon info jag missat.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-02-12, kl 00:23

foretagande

foretagande

Normalt skulle du bokfört så här:
Första betalningen i dec som ett förskott till leverantör. När sedan bilen levereras bokför du bilens inköpsvärde på Bilar, momsen som ingående moms, krediterar fordran, krediterar banken med kontantinsatsen och så slutligen restskulden på ett konto för billån.
Men som sagt något är fel i beloppen, du kan ju inte köpa en bil för 350.000 och bara ha moms på 30.000. Sen förtår jag inte heller hur ni kunde betala moms innan bilen levererats och innan kontantinsatsen. Det är möjligt att ni kommit överens om en förskottsbetalning på 30.000 men någon moms är det INTE. Eftersom bilen inte är levererad förrän 2006 så kan den heller inte användas som avskrivningsunderlag för 2005 även om ni skulle ha betalt allt i förskott.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat