Du behöver registrera dig hos bolagsverket som det numera heter, www.bolagsverket.se.
Du kommer få göra en preliminär deklaration där du beräknar årets förväntade resultat. Jag räknar med att du kommer driva enskild firma eller handelsbolag. Det förväntade resultatet kommer du sedan att skatta för och göra inbetalningar månadsvis. Eftersom det är nystartat och du har andra inkomster så kan du nog utan problem sätta beräknad vinst till 0kr första året så slipper du det problemet.
Du måste bokföra alla affärshändelser som företaget är inblandat i. Detta kan vara inköp eller försäljning av varor, men också bara en insättning från kassa till bankkonto. Dessa affärshändelser måste ha ett bokföringsunderlag. tex en faktura eller ett handskrivet kvitto. Observera att momsen måste vara specificerad för att du skall kunna få tillbaka ing.moms.
Har du inget med frakten att göra behöver du inte redovisa detta, däremot om kunden betalar dig frakten utan att du gör något vinstpåslag så skall denna med i redovisningen, tex om du säljer via e-bay och skickar varorna till köparen. nettot blir ju noll ändå eftersom du betalt lika mycket för frakten som du får in.
En avskrivning är en kostnad i bolaget. Säg att du köper in en maskin som kostar 50.000 kronor. Betalar du kontant får företaget en utgift om 50.000kr, dvs likvida medel minskar med detta belopp. resultatpåverkan är fortfarande noll, eftersom det inte är tillåtet att kostnadsföra investeringsvaror med en gång. Istället skriver man av tillgångnen över flera år, tex 5 år. Då gör du en avskrivning på 10.000 per år.
hoppas du fått en start och känner dig motiverad att gå vidare. Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem oxå, men som sagt, du verkar vara ganska grön på ämnet och gör nog bäst i att få lite grundläggande förståelse först, annars blir det lätt väldigt många frågor.
mvh