Inlägg 1 av 1
2006-02-03, kl 18:37
Företagsbredband på KB i hemmet
Jag har sökt igenom forumet och hittat många inlägg om avdragsmöjligheter för bredband och ser att svaren ser lite olika ut så jag hoppas att det är OK att ställa om frågan igen kopplad till min egen situation:
Jag är nybliven delägare i ett KB som kommer att ha kontoret i hemmet. Verksamheten hos både skatteverket och bolagsverket är angiven som systemutveckling inom IT-området. Jag skulle nu vilja ha ett företagsabonnemang på bredband där mitt företag är abonnent och betalar abonnemanget i sin helhet som en kostnad för verksamheten.
Min fråga är: Är det verkligen troligt att detta kommer att ifrågasättas av Skattemyndigheten? Dels med tanke på verksamhetens art och dels med tanke på att det inte är ett privatabonnemang som används?
Min familj har naturligtvis bredband (privat abonnemang) redan idag eftersom det har varit en förutsättning för att kunna jobba hemifrån vid mina tidigare anställningar och planen är att överlåta detta abonnemang till företaget för att slippa driftavbrott. Såvitt jag vet är det dessutom inte tekniskt möjligt att ha två bredbandsabonnemang till samma telefonabonnemang så det skulle ju bli mycket kostsamt att skaffa dubbla uppsättningar av bredbandsabonnemang (d.v.s. ett till privatbruk och ett till företaget) om detta nu skulle minska risken för problem vid en granskning.
Svara Svara med citat