Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nyföretagare med avdragsfrågor...

Inlägg 1 av 3

2006-01-28, kl 13:03

username

Christofer
Olsson

Nyföretagare med avdragsfrågor...

Har precis startat min enskilda firma och har lite funderingar. Tänker börja med att köpa in en skrivare och undrar lite hur momsen fungerar. Skrivarens moms läggs till på "ingående moms" eller hur? Om jag har större ingående moms än utgående hur får man då tillbaka momsen? Betalas den ut till mitt angivna konto direkt eller hur fungerar det?

Fråga 2: Man får ju som sagt dra av på skatten för inventarier mm. Är det bara att ta upp skrivarens kostnad exkl moms i deklarationen sedan eller är något mer att tänka på? Skrivaren kostar under 5000kr...

Fråga 3: Jag har en anställning vid sidan av mitt företag. Kommer den skatten och skatten från mitt företag att slås ihop? Jag tänker främst på avdragen och om de dras från endast företagsskatten eller båda.

Fråga 4: Vad händer om man har större avdrag än vad man har betalat in skatt? Antar att man inte får mer pengar tillbaka än vad man har betalat skatt men om så är fallet får man då ta med avdragen till året därpå?

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med dessa funderingar?

Tack för hjälpen!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-28, kl 22:05

foretagande

foretagande

Fråga 1:

Det är rätt att momsen på skrivaren är en ingående moms. När det är dags för dig att göra en momsredovisning så sammanställer du all din utgående moms för perioden och räknar sedan av all din ingående moms har du då mer utgående än ingående ska du betala mellanskillnaden till SKM, har du istället mer ingående än utgående så får du mellanskillnaden tillbaka. Hur ofta detta sker beror på vilken redovisningsperiod du valt när det gäller moms, månadsvis eller årsvis. Har du valt månadsvis så gör du en deklaration för momsen som "tillhör" januari den 12 mars. Ska du betala så är det samma datum som gäller för detta men ska du ha pengar tillbaka så tar det ytterligare någon vecka innan pengarna utbetalas till dig. Har du valt årsvis redovisning så görs momsdeklarationen som en del av din vanliga deklaration och då redovisar du all moms för 2006 i deklarationen som lämnas i maj 2007 och får ev pengar tillbaka tidigast i dec 2007. I detta fall blir momsen en del av din totala slutskatt så det innebär att även om du ska ha moms tillbaka så är det inte alls säkert att något betalas ut utan det kan lika gärna kvittas direkt mot en annan skatteskuld ex om du betalt för lite vanlig skatt.

Fråga 2: En skrivarre för 5000 är en kostnad i företaget. I deklarationen tar du bara upp företagets resultat och gör sedan justeringar för poster som ex inte är avdragsgilla, milersättningar, avsättningar till periodiseringsfonder mm. En sådan sak som skrivaren är alltså redan en kostnad i bokföringen och ska sedan inte behandlas ytterligare i deklarationen.

Fråga 3: Du är ett enda skattesubjekt så alla dina inkomster och alla dina skatter slås ihop till ett. Att du tjänar dina pengar från ett företag och en anställning är i skattehänseende inte annorlunda än om du haft två olika anställningar.

4: Om firman går med underskott så rullar du det vidare till nästa år. Ma kan de första åren använda underskott i näringsverksamhet och kvitta ut det mot inkomst av tjänst men det är "dyrare" att göra så.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-02-03, kl 08:25

username

Christofer
Olsson

Tack för svaren! Tror jag förstår allt nu...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat