Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på tjänst

Inlägg 1 av 6

2006-01-19, kl 09:55

username

Peter
Malmquist

Inlägg: 2

Moms på tjänst

Jag är it konsult och kör enskild firma. Har nu fått ett kontrakt i Sverige hos en svensk kund men det går via en engelsk firma. Jag fakturera alltså den engelska firman och dom säger att jag inte ska lägga på moms på mina fakturor till dom. Stämmer detta och hur bokför jag då fakturan?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-01-19, kl 19:15

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jag har bara tittat på det väldigt snabbt och jag tycker att moms skall läggas på. Momsfrågor blir dock snabbt väldigt komplicerade, speciellt när det rör internationella frågor.

Så som jag ser det blir inte ML 5:7 3st tillämplig utan man får då gå på 5:8 vilket innebär att omsättningen är gjord inom landet. Är det stora belopp det handlar om rekommenderar jag dig att kolla med nån som verkligen har tid att kolla upp det, dvs anlita någon momsexpert.

Har jag rätt skall du alltså lägga på moms precis som vanligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-01-20, kl 13:26

username

Marina
Lindquist

Inlägg: 7

Det du behöver kolla upp är om england har moms på sina varor. Om dom inte har det redovisar du på 2440 och motkonto blir då tex 1930 med hela beloppet, så med andra ord inget momskont.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag är it konsult och kör enskild firma. Har nu fått ett kontrakt i Sverige hos en svensk kund men det går via en engelsk firma. Jag fakturera alltså den engelska firman och dom säger att jag inte ska lägga på moms på mina fakturor till dom. Stämmer detta och hur bokför jag då fakturan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-01-20, kl 21:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Vad england har för moms påverkar väl inte säljarens redovisning i detta fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-01-22, kl 23:21

username

Niklas
Björnestål

Inlägg: 50

Ring skatteverket och fråga

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-30, kl 21:11

username

Peter
Malmquist

Inlägg: 2

Jag har kollat lite mera och firman i england fakturerar tjänsten vidare till en svensk konsult firma utan moms. Den svenska konsultfirman fakturerar sedan slutkunden för tjänsten och lägger på momsen. Så det borde vara OK då. Frågan är om jag ska boka moms in och ut i alla fall? Rådet jag fått är att detta ska vara med på fakturan:
(Reversed charge according to the Sixth VAT Directive (77/388/EEC) Article 21. 1 (b))

(det bästa hade väl egentligen varit om jag fått kontraktet direkt...)

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har bara tittat på det väldigt snabbt och jag tycker att moms skall läggas på. Momsfrågor blir dock snabbt väldigt komplicerade, speciellt när det rör internationella frågor.

Så som jag ser det blir inte ML 5:7 3st tillämplig utan man får då gå på 5:8 vilket innebär att omsättningen är gjord inom landet. Är det stora belopp det handlar om rekommenderar jag dig att kolla med nån som verkligen har tid att kolla upp det, dvs anlita någon momsexpert.

Har jag rätt skall du alltså lägga på moms precis som vanligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat