Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Skillnad på privatperson och Aktiebolag?

Inlägg 1 av 3

2006-01-19, kl 09:22

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Skillnad på privatperson och Aktiebolag?

Hejsan,

Kan ngn här svara på vad som gäller om jag som delägare i ett Aktiebolag genom Aktiebolaget skriver ett avtal med en kund och därefter blir skadeståndsskyldig.

Kan jag som privatperson på ngt sätt blandas in i detta ev. skadestånd och därmed riskera hela min privatekonomi?

Om ngt händer kommer AB mest troligt att bli skadeståndsskyldigt till mer än värdet och därmed försättas i konkurs.

Om jag som privatperson kan bli inblandad i skadeståndet - hur kan jag förhindra detta?

Tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-19, kl 18:56

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Nej. Bolaget gör konkurs om det inte kan betala sina skulder (skadeståndet). Eftersom du som aktieägare inte är personligt ansvarig för bolagets skulder händer inget mer. Inte heller styrelse för AB:t är ansvariga för dess skulder, förutom skatter.

Det finns några undantag från detta, men de är ganska ovanliga. Bla om bolaget drar på sig skulder efter att halva aktiekapitalet är förbrukat och Kontrollbalansräkning inte gjorts. Ansvarsgenombrott för aktieägare är oxå teoretiskt möjligt men risken att drabbas av detta som privatperson får nog anses som närmast obefintlig.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-19, kl 18:57

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Tillägg: Däremot kommer det synas i fortsatta kreditupplysningar att du varit inblandad i en konkurs, vilket kan ställa till en del problem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat