Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma delägare i AB

Inlägg 1 av 5

2006-01-13, kl 10:32

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Enskild firma delägare i AB

Hej,

Jag skall tillsammans med två personer till bilda ett AB. Jag har idag enskild firma.

Finns det någon fördel att låta min enskilda firma äga min andel i AB? Jag har för avsikt att fortsätta driva min enskilda firma jämte mitt AB då de har något olika inriktning (dock är båda aktiva inom området IT / Internet).

Vad tycker ni? Skall jag äga min andel i AB personligen? Eller skall jag låta min enskilda firma äga andelarna?

Fördelar / nackdelar med endera valet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-13, kl 11:48

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det spelar ingen roll vad du väljer, eftersom aktieinnehav aldrig kan räknas till din EF, utan alltid räknas som privat innehav.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-13, kl 12:58

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Jag tänkte om AB:t i framtiden skulle behöva köpa tjänster av min enskilda firma eller dylikt? Kan det ha betydelse då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-01-15, kl 16:13

username

Johan

Inlägg: 121

betydelse? att ett företag köper av ett annat? det ska inte vara några problem, eller hur har du tänkt dig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-02-12, kl 22:25

username

Marcus
Berntsson

Inlägg: 3

Tanken är nog att EF säljer konsult tjänster till Ab:t som i sin fakturerar kunden. Poängen med detta system är att EF:t kan i princip dra av alla kostnader det har för att kunna utföra sina tjänster mot Ab:t och ab:t har bara kostnader... :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat