Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Import>e-handel>sälja i sverige?

Inlägg 1 av 2

2006-01-13, kl 10:04

username

Jimmy
Lyytikäinen

Import>e-handel>sälja i sverige?

Jag imoprterar 1 vara från låt oss säga polen, säljer varan i sverige via nätet. Hur funkar det med momsen då? Alltså förhållandet mellan in och utgående moms. för i polen är det ju knappast 25% har läst nånstans att den ligger på 22% (?) Nu till frågan då. Vad är det för ingående moms jag har? är det 25% eller Det som dom har i polen?? eller nåt överhuvudtaget?

/Tack på förhand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-02-05, kl 23:40

jempa686

jempa686

Hej!

Om jag nu ska leka märka ord, vilket är kul ibland, så kan jag börja med att säga att det heter inte längre import/export när du köper och säljer varor inom EU, det kallas för utrikeshandel.

Du ska uppge ditt VAT-nummer när du beställer varorna. Leverantören ska då inte fakturera dig för någon moms, det räknar du ut själv, svensk moms ska du betala.
Om du ändå blir debiterad för moms måste du betala svensk moms på hela inköpssumman, alltså varuvärdet inkl. moms. Du får sedan själv kräva tillbaka din utbetalda moms från Polen, vilket är krångligt.

Du redovisar momsen under tre olika poster på din skattedeklaration 25 35 och 37. Den utgående momsen som du får in från dina kunder redovisar du som vanligt.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat