Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Tidigare års förlust - kvitta mot vinst? Avskrivningar?

Inlägg 1 av 2

2006-01-10, kl 08:53

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Tidigare års förlust - kvitta mot vinst? Avskrivningar?

Hej,

Jag har några frågor gällande bokföring / ekonomi i en enskild firma.

1.
Tidigare år har jag gått med förlust om cirka 30000 kr totalt. Detta år har jag en vinst på omkring 100000 kr. kan jag då först ta ut förlusten på 30000 kr och föra över till mitt privata konto utan att skatta för det? Det är ju trots allt mina privata pengar jag en gång i tiden stoppat in där.

2.
Vad gäller avskrivningar. Om jag köpt en datorutrustning för 28000 kr så antar jag att jag måste skriva av denna på x antal år. Hur går detta till egentligen? Visst kan jag väl ändå ta pengar direkt från företaget för att betala detta år 1 - eller måste jag ta mina privata pengar för återstående år som avskrivningen skall gälla? Kan ngn förklara hur en avskrivning går till?

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-10, kl 11:57

username

Christian
Johannesson

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,

Jag har några frågor gällande bokföring / ekonomi i en enskild firma.

2.
Vad gäller avskrivningar. Om jag köpt en datorutrustning för 28000 kr så antar jag att jag måste skriva av denna på x antal år. Hur går detta till egentligen? Visst kan jag väl ändå ta pengar direkt från företaget för att betala detta år 1 - eller måste jag ta mina privata pengar för återstående år som avskrivningen skall gälla? Kan ngn förklara hur en avskrivning går till?

Tack!



Avskrivningen är en bokföringsteknisk sak. Du måste väl ha käpt datorn redan??? Du skriver sedan av värdet på datorn på ex 3 år om du inte använder datorn på ett mycket proffesionellt sätt. Alltså, du kan betala hela datorns kostnad från företaget år ett, resten handlar om "restvärde" på datorn. Har du skrivit av ex 10000 på datorn och skall sälja den så skall du få 18000 för den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat