Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Enskild frima på uppdarg i Malaysia!

Inlägg 1 av 4

2006-01-09, kl 16:45

username

Torbjörn
Olsson

Enskild frima på uppdarg i Malaysia!

Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig, då jag fått konstiga och olika vsar från skatteverket.

Jag har arbetat som konsult för ett företag i Sverige - dessa har hyrt ut mig till ett annat företag med säte i EU. Men mitt arbete bedrevs i Malaysia under 5 månader. Jag bedriver enskild firma och undrar vilka avdrag jag kan göra? Fick resa dit och hem av föreaget med säte i EU.
- traktament
- egenavgifter
- sjukhuskostnader
- mm

Har även en fråga om det går att dra av för ögonoperatio/laser om jag arbetar som säkerhetschef och beriver min verksamhet på sådant sätt att varken linser eller glasögon kan bäras, dvs i och ur vatten och i olika miljöer.

Hoppas på bra tips

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-09, kl 18:42

foretagande

foretagande

Är det du som har konsultföretage? Du säger att du arbetar som konsult för ett företag i Sverige som hyrt ut dig till ett företag i EU som placerat dig i Malaysia. Om du rensar frågan från "onödig" information så går det lättare att svara.
Jag antar att du har en enskild firma och har haft ett uppdrag som utförts i Malaysia. Då kan du ta upp traktamente såvida du inte samtidigt tar upp kostnader för mat i bokföringen. Sjukhuskostnader är alltid en privatsak och kan inte tas upp som en kostnad i bolaget. Egenavgifter blir ju en oundviklig kostnad eftersom du har ett företag. Arbetar du som säkerhetschef och du börjat se så dåligt under tiden du drivit verksamheten att du inte lägre kan arbeta utan en operation så är det möjligt att du kanske, kanske skulle kunna få rätt. Har du däremot alltid haft synproblem och burit glasögon redan när du starade firman så kommer du inte att kunna ta upp en operation som en kostnad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-09, kl 19:15

username

Torbjörn
Olsson

Tack för ett snabbt svar Karin.
Kan jag ta ta ut helt traktamente för alla arbetsdagarna oavsett om det var 5 månader som uppdraget bedrevs?
- Hur gör jag om jag bott hos vänner under tiden som jag arbetat?
- Finns det något schablonavdrag för detta?

- När jag skall redovisa kostnader för hotell och inköp hur räknar jag om detta till svenska kronor, enligt dagens valutakurs eller en uppskattad valutakurs från då inköpen ägde rum?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-01-09, kl 23:52

larsarenander

larsarenander

Det finns 2 sätt att ta ut kostnader antingen faktiska eller schablon.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat