Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av startkapital i enskild firma

Inlägg 1 av 5

2006-01-08, kl 21:16

username

Thord
Hägglund

Bokföring av startkapital i enskild firma

Hej Allihopa

Jag har startat en enskild firma med ett tillhörande bankgirokonto. Min fråga är hur jag ska bokföra det startkapital om 20 000 kr som jag överfört till mitt bankgirokonto? Ska jag bokföra det som eget kapital eller som egen insättning?

Skulle vara väldigt tacksam för svar

THORD

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-09, kl 12:50

username

Johan

egen insättning. sen mot slutet av året när det är dags för avslut så tömmer du kontot egen insättning och sätter in beloppet på eget kapital istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-09, kl 17:10

username

Thord
Hägglund

Citat:

Ursprungligen postat av:

egen insättning. sen mot slutet av året när det är dags för avslut så tömmer du kontot egen insättning och sätter in beloppet på eget kapital istället.

Hej Johaan

Tack för ditt svar. Jag förstår dock inte fördelen att göra så. Kan jag inte bara sätt in pengarna som eget kapital från början? Är det någon fördel att göra enligt ditt sätt? Mycket tacksam för svar.

THORD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-01-09, kl 18:31

foretagande

foretagande

Det är varken någon fördel eller någon nackdel, det är bara så att det är på det sättet det ska bokföras.
Under löpande år bokför du aldrig på kontot EGET KAPITAL, det är bara när året är slut som man samlar ihop saldona från de olika underkontona till huvudkontot för eget kapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-01-11, kl 11:43

username

Thord
Hägglund

Hej Karinj

Tack så mycket för ditt svar. Det uppskattar jag verkligen. Du är en höjdare på att svara på frågor. Driver du redovisningsfirma eller är du bara väldigt insatt. Kan vara bra att veta om man behöver anlita någon om man själv kör fast.

THORD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat