Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

En del frågor inför uppstarten...

Inlägg 1 av 3

2006-01-05, kl 00:55

username

Markus
Östmark

Inlägg: 10

En del frågor inför uppstarten...

Hej hej allihop!

nu ska jag starta eget, ska precis regga mig på foretagsregistrering.se. Vad mer?

Formen blir enskild. Ska jag ha f eller fa-skatt? plus att jag måste momsregistrera mig väl? det gör jag väl på samma hemsida vad jag förstått?

hur funkar det med bokföringen? måste jag ha en fysisk sk huvudbok? är det inte lag på det?, konteringsstämpel mm? är ett bokföringsprogram för dator en STOR fördel eller klarar man sig utan? finns det något "bokföringskit" att få tag i med ovanstående prylar? eller får man det "automatiskt" när man reggar firma, f-skatt mm genom exempelvis skatteverket?

hur många konton måste jag öppna i en bank? ett för hela kapitalet, dvs alla pengar som går in och ut? och ett för ingående och ett för utgående moms? dvs 3 konton sammanlagt?

Och om jag får för mig att dra in lite på min privata ekonomi så borde man väl kunna skriva över vissa prylar på firman, dvs sånt som jag redan äger privat. eller måste jag "köpa" dem av mig själv? och hur funkar det med t ex min privata telefonräkning? kan jag skriva över den på firman och därmed kunna få tillbaka moms som "kompensation" om jag skulle gå back första året t ex. hur gör jag det? måste jag teckna ett nytt abonnemang eller kan man helt enkelt bara "skriva över" det på firman? får man göra så enligt lag över huvud taget?

plus att jag ska öpnna en webbsida för företaget, om jag fixar det nu med min privata ekonomi, (jag vill ju gärna ha klart med sådant INNAN firman startas upp) kan jag då även där "skriva över" det på firman i efterhand? Den månatliga avgiften till webbhotellet, startavgiften mm. i så fall, kan jag lägga alla utgifter för sådant retroaktivt på firman?

Ytterligare en fråga: baseras a-kassa på egen verksamhet?

nåt mer som är A&O att tänka på?

Tacksam för uttömmande svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-09, kl 13:03

username

Johan

Inlägg: 121

du ska ha F och A skatt. A skatt har du redan som privatperson, du behöver bara söka F skatt. Momsregistrera dig skall du också göra. Detta hos skatteverket om jag inte minns helt fel.
Ang. bokföringen: skaffa ett bokföringsprogram, SPCS, Björn Lundén eller liknande. Blir mycket enklare. Gör du de tinte nu så kommer du att ångra dig. med ett knapptryck får du ut alla möjliga rapporter.
Konteringsstämpel är bra. Annars finns det klisterlappar att köpa som man kan kontera på.
Du får inget bokföringskit av Skatteverket. Det enda du får ifrån dem är inbetalningskort. ;-)

Egentligen räcker det med ett konto på banken. Med 2 är at tföredra. Ett vanligt företagskonto att ha pengar på, sen ett bankgiro för inbetalningar för dina fakturor. in och utgående moms behöver du inte något särskilt konto för. momsen betalar du via inbetalningskorten du får från skatteverket, ungefär osm du betalar en vanlig faktura.

Har ud något privat som firman får nyttja så sätter du in det i bokföringen som "egen insättning" på det belopp som saken är värd. (marknadsmässigt) observera att du inte kan dra moms på saker som företaget köpt av privatpersoner.

din privata telefonräkning kan bli klurig, eftersom den är din privata. det du kanske skulle kunna göra är att ha en specificerad räkning och markera de nummer du ringt i företaget och sammanställa dessa med en kopia på räkningen och dra av för dessa samtal. detta bör du däremot prata med någon mer kunnig än mig om.

du skulle kunna ha ett eget teleabbonemang för företaget. annars om du har kontor hemma så har jag för mig att du får dra av lite pengar för "hyra" hemma hos dig själv, med det avser även el och andra förnödenheter.

du kan starta företaget, betala webbsidan och sedan öppna företaget för försäljning. att ha företaget igång utan verksamhet en månad eller så kostar ingenting extra. enklast blir om du först får igång företaget formellt sett, sen skaffar nödvändiga saker som webbsida, telefonnummer etc efter uppstarten, då kan du dra av moms på alla inköp. det kan du inte om du skaffar det som privatperson för att sedan skriva över det på företaget.

a kassan tillsammans med en del andra sociala förmåner baseras på inkomsten av egen verksamhet, plus att andra regler gäller när du har enskild firma.

kanske skulle du gå någon snabbkurs i företagande? ett annat sätt för dig att hämta information är att läsa skatteverkets broshyrer som de skickar ut till nyföretagare när du registrerat dig.

hoppas det var bra svar för dig och lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-25, kl 02:19

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Du kan gå med i företagarförening och betala en årsavgift. De erbjuder a-kassa för småföretagare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat