Inlägg 1 av 1
2006-01-04, kl 10:23
A & O vid start
Hej hej allihop!
nu ska jag starta eget, ska precis regga mig på foretagsregistrering.se. Vad mer?
Formen blir enskild. Ska jag ha f eller fa-skatt? plus att jag måste momsregistrera mig väl? det gör jag väl på samma hemsida vad jag förstått?
hur funkar det med bokföringen? måste jag ha en fysisk sk huvudbok? är det inte lag på det?, konteringsstämpel mm? är ett bokföringsprogram för dator en STOR fördel eller klarar man sig utan? finns det något "bokföringskit" att få tag i med ovanstående prylar? eller får man det "automatiskt" när man reggar firma, f-skatt mm genom exempelvis skatteverket?
hur många konton måste jag öppna i en bank? ett för hela kapitalet, dvs alla pengar som går in och ut? och ett för ingående och ett för utgående moms? dvs 3 konton sammanlagt?
Och om jag får för mig att dra in lite på min privata ekonomi så borde man väl kunna skriva över vissa prylar på firman, dvs sånt som jag redan äger privat. eller måste jag "köpa" dem av mig själv? och hur funkar det med t ex min privata telefonräkning? kan jag skriva över den på firman och därmed kunna få tillbaka moms som "kompensation" om jag skulle gå back första året t ex. hur gör jag det? måste jag teckna ett nytt abonnemang eller kan man helt enkelt bara "skriva över" det på firman? får man göra så enligt lag över huvud taget?
plus att jag ska öpnna en webbsida för företaget, om jag fixar det nu med min privata ekonomi, (jag vill ju gärna ha klart med sådant INNAN firman startas upp) kan jag då även där "skriva över" det på firman i efterhand? Den månatliga avgiften till webbhotellet, startavgiften mm. i så fall, kan jag lägga alla utgifter för sådant retroaktivt på firman?
Ytterligare en fråga: baseras a-kassa på egen verksamhet?
nåt mer som är A&O att tänka på?
Tacksam för uttömmande svar!
Svara Svara med citat