Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Tänkte ta över ett hotell i Phuket men saknar kapital!

Inlägg 1 av 4

2006-01-01, kl 06:08

username

Mikael
Johansson

Inlägg: 1

Tänkte ta över ett hotell i Phuket men saknar kapital!

Har under en längre tid haft idén att starta ett hotell i Phuket/Thailand. Thailand är ett land med mycket restrikta regler för utländska företagare, ett av kraven är att en icke thailändare endast får äga 49% av verksamheten. De restrerande 51% måste ägas av ett antal thailändare. Vet att det har hänt en heldel ner i Phuket men ska man tänka på det så kommer ingen att våga investera i detta underbara land. För att kunna uppfylla denna dröm så krävs det kapital och det är något jag hoppas kunna få tips om här eller någon som känner sig vågad att hänga med till thailand och dess underbara miljö.

Vore tacksam om endast seriösa personer svara!

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-05, kl 21:03

username

Thomas
Bergman

Inlägg: 23

Vad är meningen att äga 49% i ett företag? Den som äger över 50% är ju den som bestämmer ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-12, kl 18:47

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Sloman du kan inte rätta dig efter Svenska förhållanden i utländska affärer! I Thailand fungerar det inte så då man faktiskt kan skriva bort rätten i avtal till vem som bestämmer och har inflytande i ett bolag.
Det man dock också bör tänka på är att det är oerhört svårt att komma ur ett sådant upplägg oavsett vem som har den avtalade makten. Det går alltså inte att lägga ner ett bolag hur som helst men den fungerande verksamheten kan avtalas om. Lite som A och B aktier men ändå inte...
Svårt att förklara på en kort notis men jag skulle rekommendera alla som vill investera i Thailand att verkligen känna personen som man blir delägare med då det annars kan bli mycket stora bekymmer den dag man tröttnar.
Vad gäller din idé Micke om att starta ett hotell och leva lite lyxliv i Thailand så tror jag säkert att du kan få till det men var försiktig med vem du gör affärer i Thailand. Landet med de tusen leendena kan ibland vara lika vilseledande som leendena...
Jag har arbetat i Thailand tidigare och har släkt som bor och arbetar i Thailand sedan mer än 10 år tillbaka.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-01-21, kl 13:20

username

Patrick
Sallnert

Inlägg: 4

Jag bor i Phuket till coh från då jag har en del affärer här men även internationellt. Kan inte mer än hålla med Jolson. Allt är inte paradis här även om många tror det efter att ha spenderat 2 veckor här på ett turisthotell/ort. Leendena bedrar....Det finns alltid en baktanke....

Hursomhelst...Droppa mig ett email gällande ditt hotellprospekt. Jag har bra kontakter här som lätt kan reda ut saker och ting.

Patrick
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat