Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Koll av konkurent

Inlägg 1 av 5

2004-03-01, kl 13:04

username

Kaveh
Azimzadeh

Inlägg: 1

Koll av konkurent

Hej!

Min fråga gäller då man vill kolla upp prisuppgifter hos konkurenter. Säg att jag exemplevis är intresserad av ett antal konsultföretags priser vid konsult uthyrning, har de någon skyldighet att lämna ut denna information? Om inte, hur går jag till väga då?
En annan fråga är om företagen är skyldiga att lämna ut sina årsrapporter till den som begär informationen? eller gäller det bara AB företag?

Tacksam om nån kan svara på dessa frågor.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-05-23, kl 14:33

strategicgames

strategicgames

Inlägg: 5

Såklart behöver de inte berätta sådant för det är affärshemligheter, så det är upp till dig OM du kan få tag i sådana uppgifter på något "OK" sätt ändå ;o)

Gällande bokslutsrapporter, så gäller (vad jag vet) som du säger det bara AB. Men där behöver det inte stå så mycket mer än fördelning på några konton, vilka tillsammans visar tillgångar/skulder och resultat, så du blir nog klokare av att läsa en konkurents broschyr/prislista då sådana finns.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-05-25, kl 11:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Årsredovisningen finns tillgänglig när det gäller AB och ekonomiska föreningar, andra är inte offentliga handlingar. Kan man läsa en årsredovisning så finns det massor av information att hämta ur en sådan bara men vet hur. T.ex finns det angivet hur många anställda bolaget haft, dividera bolagets årslönesumma med antalet anställda och man får en uppfattning om bolagets löneläge. Dividera omsättningen med antalet anställda*årsarbetstiden och man får en uppfattning om hur stora intäkterna är per timme. Är man själv i samma bransch bör man ju ha en uppfattning om effektivitetsgraden dvs hur stor del av arbetad tid som är fakturerbar tid. Använd den faktorn du kommer fram till och dividera intäkten per timme så har man kommit fram till vad som faktureras per timme. Naturligtvis kan inte dessa siffror bli exakta det förutsätter att alla tjänar lika mycket, att effektivitetsgraden är rätt, att inte bolaget jobbar med fastpris-uppdrag mm mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2004-06-10, kl 14:47

username

Nisse
Kräm

Inlägg: 8

Du kan ju alltid ringa till dina konkurrenter och låtsas vara kund.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-04-18, kl 07:59

username

Stefan
Tabell

Inlägg: 2

Det är nog bättre att du gör en kalkyl för dina egna kostnader och hur mycket lön du vill ha för uppdragen. Uppdragen varierar ju kraftigt och kan vara allt från 1 till 100 timmar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat