Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokslut

Inlägg 1 av 2

2005-12-28, kl 10:42

s_uhlan

s_uhlan

Bokslut

Lite frågor om bokslut bara. Min revisor hade tydligen tagit julledigt så jag frågar här.

Har en enskild firma och bokför i SPCS admin 500. Hur ska jag gå till väga för att fixa ett nytt bokföringsår?? Har fått för mig att alla konton ska avslutas till balans resp resultaträkning och sen ska det föras över i IB??

Hoppas på svar.

s_uhlan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-12-29, kl 13:28

foretagande

foretagande

Att avsluta kontona mot resultaträkning och balansräkning är något man gör när man bokför manuellt. Då bokför du i en dagbok under månaden och för sedan över till en huvudbok vid varje månads slut. Denna huvudbok avslutas sedan mot en resultat- och balansräkning vid årets slut. I datorn trycker du bara på utskrift och datorn gör den sammanställning du vill ha (dagbok, huvudbok, resultaträkning eller balansräkning).
Du ska just nu bara skapa ett nytt bokföringsår och börja boka de transaktioner som sker efter 1/1 i det nya året. Parallellt med att du bokför löpande i 2006 kan du sedan jobba vidare i 2005 med avstämningar och bokslutsbokningar för 2005. Nackdelen med SPCS är att IB-posterna för det nya året inte uppdateras automatiskt när du gör en bokning på 2005 utan att du måste göra den uppdateringen själv efterhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat