Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp med lån/ab/återbet.

Inlägg 1 av 4

2005-12-13, kl 18:58

username

Anna
Törling

Hjälp med lån/ab/återbet.

Hej. Om jag lånar 100 tkr till ett ab privat kan jag på något vis betala tillbaka genom företaget ist för med mina privata pengar? Skriver man över lånet på firman då ? Kommer betela 1600 / mån på mitt privata lån men det känns mycket med tanke på att jag bara har mitt startaeget bidrag...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-13, kl 23:18

larsarenander

larsarenander

Varför AB och inte firma?
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-14, kl 08:03

foretagande

foretagande

Du lånar i banken och AB:et lånar av dig. Låneavtalet mellan dig och AB:et ser likadant ut som mellan dig och banken så samma dag du ska betala till banken så ska företaget betala dig. Du kommer att få en ränteintäkt som är lika stor som din räntekostnad så skattemässigt påverkas du inte alls, förutom naturligtvis att du deklarerar både utgifterna och intäkterna.
En liten kommentar bara om just det med startaegetbidraget och att du därför tycker att det är mycket att betala 1600 i månaden. Starta-eget har du bara i 6 månader men lånet kommer du att betala under mycket längre tid. Efter att de 6 månaderna är slut så måste du ju tro på att bolaget gör ett så bra resultat så att du kan ta ut en ordentlig lön. Kan du inte ens det i budgeten så måste du fråga dig själv om din affärsidé är så bra att det är värt att satsa 200.000 kronor i den (Aktiekapitalet + lånet på 100.000).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-15, kl 22:08

mrnowhereman

mrnowhereman

misstänker att han lånar till aktiekapitalet. Dettta är inte pengar bolaget lånat av dig, bolaget skall således inte betala 1600 till dig varje månad. Du måste ta ut lön mao om inte starta eget bidraget räcker

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat