Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Att ensam starta eget?

Inlägg 1 av 8

2005-12-08, kl 00:35

username

Otto
Nelson

Inlägg: 2

Att ensam starta eget?

Hej!
Jag är ensam om en idé jag vill förverkliga.
Vad jag nu undrar är vilken form av bolag som är lämpligast att starta. Antar att det är "enskild näringsidkare" som är mest intressant. Mina ekonomiska resurser kommer att vara begrensade så jag kommer att jobba vid sidan om. Därför frågar jag mestadels i avseende av ekonomi och vilken form av bolag som är mest fördelaktig vid start av ett litet enmansföretag. Beskattning, avdrag osv.

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-12-08, kl 08:59

rtblue

rtblue

Inlägg: 11

Hej Blanda

För att slippa alla problem så gör som jag , gå in och titta på www.dinfirma.se . Där har jag gått med och det funkar
jättebra plus att jag inte behöver starta något bolag själv,men har i princip alla förmåner som egenföretagare har samt att jag inte behöver hålla på med alla papper och inbetalningar.

Ett litet tips. :)

Lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-12-08, kl 17:48

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Det beror ju lite på hur mycket du måste investera i starten. Men enklast är väl att starta en enskild firma .

dinfirma.se eller bolagskraft.se kan vara ett alternativ som hotmail skriver om du inte skall jobba med detta på heltid. .

Hans F

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-12-10, kl 13:17

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du skall definitivt starta enskild firma. Glöm aktiebolag och andra konstiga konstruktioner. Det finns dock en hel del att tänka på regelmässigt vad gäller att driva företag. Har du mycket begränsad kunskap kan det vara ett alternativ att köra på dinfirma eller bolagskraft etc. Vet inte speciellt mycket om dessa så jag kan inte rekommendera någon av dem, men upplägget är intressant och kan säkert hjälpa många. Men det kostar säkert en del, så kan du försök lära dig grundläggande reglerna om enskild firma.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-12-27, kl 14:56

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

Jag ahr några jobb som jag gjort åt komunen men för att dom ska kunna betala ut pengar för dom kräver dom att jag har f-sakkt sedel. Detta är en ömöjlighet då jag inte kommer starta en egen frima eftersom jag inte vill tappa den trygghet jag idag har ifråga om a-kassa. NU är frågan skulle det fnuka att köra på dinfrima.se eller bolagskraft.se eller är dessa bara rean båg företag ? någon som ahr erfarenhet av dom?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-12-28, kl 22:22

username

Otto
Nelson

Inlägg: 2

Jag känner inte prcis för att använda mig utav bolagskraft eller dinfirma. Tycker inte det verkar alldeles för svårt att starta eget. Det enda som krävs är tid och en del försiktighet.
Så om jag förstår er rätt så anser ni att Enskild fima är det som gäller? Vad finns det i så fall för saker som talar för och emot enskild firma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-01-07, kl 15:04

username

Johan

Inlägg: 121

Starta en enskild firma. Har du en enskild firma har du "råd" att gå med förlust, jämfört med om du skulle starta ett aktiebolag. Har du ett AB måste du ha 100.000 kronor i bolaget som du inte får röra, det kan vara svårt i nystarten i en liten firma. Har du en enskild firma så behöver du inte bry dig i att ha något låst kapital i företaget i form av aktiekapital.
Går det sen bra för dig och du står stadigt på benen så kan du göra ett AB.

Nackdelar med enskild firma är att dina sociala förmåner förändras jämfört med ett AB. Med det menar jag att det är andra regler som gäller för dig, om du skulle bli sjuk t.ex, vid beräkningen av ersättning från försäkringskassan etc.
Ytterligare en nackdel är ju naturligtvis att du själv har obegränsat personligt ansvar för alla avtal/ekonomiska förluster etc som ditt företag kan tänkas göra. Men sköter du dig och ser till att hålla dig så lång borta som möjligt från otrevligheter så kan du lägga ner företaget i tid eller rent av undvika fallgroparna.

Ett minus till som i alla fall jag tycker är dåligt, det är att resultatet i den enskilda firman räknas som din personliga inkomst, som du måste skatta för, men jag tycker det vore bättre, som i ett AB, att man tar ut det man behöver i "lön", för att sedan låta resten ligga kvar i företaget för framtida investeringar / uttag och på så sätt minska skatten. I alla fall för tillfället. Detta kan bli aktuellt om du själv har studiemedel från CSN, och du gör ett bra resultat i firman, så minskas ditt studiemedel. I sådana tillfällen vore det bekvämare med ett AB, där kan man sitta med pengarna i bolaget istället för privat.

Men starta en enskild firma du. Det finns minst lika många för-nackdelar med aktiebolag och diverse andra bolagsformer också. Enskild firma är bra att starta med i en liten rörelse.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-02-02, kl 14:27

username

Malin
Nilsson
Nilsson
West

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Starta en enskild firma. Har du en enskild firma har du "råd" att gå med förlust, jämfört med om du skulle starta ett aktiebolag. Har du ett AB måste du ha 100.000 kronor i bolaget som du inte får röra, det kan vara svårt i nystarten i en liten firma.



Det är inte sant. Du behöver 100 000 kr för att starta AB, ja. Men de får självklart röras. Det finns väl inget nystartat företag som har råd att bara låta 100 000 kr ligga o "skräpa" på banken. Du behöver inte ens ha pengarna på banken, det räcker med att du har t. ex maskiner som används i företaget som är värda 100 000 kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat