Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Moms på begagnat?

Inlägg 1 av 4

2004-02-12, kl 11:28

username

Sabina
Sassila

Moms på begagnat?

Jag funderar på att öppna en second hand butik...jag undrar hur man gör med momsen...jag planerar nämligen att folk får komma in med kläder osv till min butik och det jag tror jag kan få sålt tar jag in.när jag sedan får en vara såld får den som lämnat in plagget/varan en del av summan jag tar en del och sedan är det moms.
Kan man tex räkna ut det såhär...säljer plagget för 100 kr jag betalar 20 kr i moms jag får 40 kr och den som lämnat in plagget får 40 kr????? Är detta rätt eller blir det fel med momsen då?
Mvh Sabina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-03-01, kl 15:26

username

Helena
Gull

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag funderar på att öppna en second hand butik...jag undrar hur man gör med momsen...jag planerar nämligen att folk får komma in med kläder osv till min butik och det jag tror jag kan få sålt tar jag in.när jag sedan får en vara såld får den som lämnat in plagget/varan en del av summan jag tar en del och sedan är det moms.
Kan man tex räkna ut det såhär...säljer plagget för 100 kr jag betalar 20 kr i moms jag får 40 kr och den som lämnat in plagget får 40 kr????? Är detta rätt eller blir det fel med momsen då?
Mvh Sabina

Hej Sabina

Du har tänkt helt rätt

/Helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-03-08, kl 12:01

username

Sabina
Sassila

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Mvh Sabina

Hej Sabina

Du har tänkt helt rätt

/Helena

hejsan...tack för svaret!
Mvh sabina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2004-05-23, kl 14:44

strategicgames

strategicgames

Kontrollera meed skattemyndigheterna för säkerhets skull, men jag tror det blir så här:
Försäljningspris (100) MINUS det du ger till "säljaren" (t ex 40) =60 och bara betala moms på DEN delen som DU fått in (=60 *0,20= 12 kr istället för 20. För det heter MERvärdesskatt d v s moms på delen, som är "mer" än vad man gett för varan, för den andra delen är det redan betalt moms på.

OBS! SE UPP! OM du köper in något begagnat från privatperson och SEDAN säljer det vidare, så tror jag att du måste betala moms på 100 kr (=20 kr) om man använder siffrorna från ditt exempel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat