Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hunddagis

Inlägg 1 av 4

2005-12-06, kl 22:57

username

Therese
Larsson

Hunddagis

Hej på er vänliga.

Jag har ideén till hunddagis och ev en lokal också. Jag har forskat i allting själv och undrar nu hur jag går till väga? Har inga 100 000!!!! Jag vill ha alla tips jag bara kan få om hur en uppstart utav ett hunddagis går till väga. Vem ska jag vända mig till? Om det är jag och en vän som startar, ska vi då start som ett HB eller AB???
Jag vet att ni sitter på massor utav värdefull info.

Vänligen
Tess

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-07, kl 18:45

username

Mathias
Olsson

Det finns enkla sätt undgå 100.000 kr i aktiekapital. Det bästa är ju genom etablering av ett Ltd. i England. Ifall ni sedan vill ha ett svenskt AB så skapar ni bara det som en filial till det engelska Ltd.et.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-07, kl 18:48

username

Mathias
Olsson

Glömde att säga att jag personligen rekommenderar att ni startar ett AB eftersom ett HB innebär solidariskt ansvar mot alla intäkter och skulder ni drar in respektive måste betala.

Jag och en vän startade ett HB och vi gick i konkurs. Efter det stod vi i stora skulder i förhållande till vår ålder.

I ett AB är ni mer skyddade pågrund av att ett AB betraktas som en egen entitet. En egen person om man nu ska säga så. Så ifall ett AB blir stämt så är det AB:ts tillgångar som står på spel men inte era egna personliga tillgångar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-07, kl 23:36

larsarenander

larsarenander

Det är halva sanningen som står ovan. Vid en konkurs har ni säkert något lån till banken obetalda sociala avgifter moms mm. så det kan bli kännbart även då med AB.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat