Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Frågor inför nytt räkneskapsår

Inlägg 1 av 4

2005-12-05, kl 20:54

username

David
Nilsson

Frågor inför nytt räkneskapsår

Hejsan!

Jag har lite frågor nu när jag snart går in i ett nytt räkneskapsår (även kalenderår). Jag har en enskild firma.

1. Jag bokför enligt bokslutsmetoden, dvs bokför en faktura när jag fått betalt. Ska jag alltså bokföra en faktura för jobb utfört i december, i januari (då jag hoppningsvis får betalt) och därmed ta med den summan i nästa års bokföring?

2. Nästa år kommer jag troligtvis tjäna mer pengar än tidigare år. jag har hittills inte gjort något bokslut. Hur mycket måste jag tjäna för att behöva göra bokslut?

3. Kan jag forsätta att deklarera skatt och moms i självdeklerationen eller måste jag börja redovisa i skattedekleration om jag tjänar över ett visst belopp?

Jag vore jättetacksam om någon orkade svara på dessa frågor.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-05, kl 22:07

foretagande

foretagande

1 Om fakturan är skriven i december ska den med på detta året, är den däremot skriven i januari så går det bra att redovisa den nästa år om man använder sig av alternativregeln. Det är detta som gör det så krpngligt när man bokför enligt bokslutsmetoden och tänker deklarera på N1 dvs utan att göra bokslut i bokföringen. Du kan alltså då inte bokföra fakturan utan bara ta med värdet i deklarationen och samma sak gäller för everantörsskulder. Fakturor du fått som är daterade i december ska också med som kostnader även om du ännu inte betalt dem den 31/12.
2 Det är inte förtjänsten utan omsättningen som styr detta. Du får omsätta 20 basbelopp utan att göra bokslut, dvs knappt 800.000. Nu ska man tänka på att detta med att inte göra bokslut inte är riktigt sant. Alla företag måste göra detta, skillnaden är att de med liten omsättning kan välja att göra alla bokslutstransaktiner direkt i deklarationen, medan andra gör dessa i bokföringen och sedan i princip inte har några justeringsposter alla i deklarationen.
3 Samma här, det är omsättningen som styr, inte resultatet. Moms kan man redovisa årsvis upp till en omsättning på 1 miljon i AB och EF och 200000 i HB och KB. Ett HB/KB som redovisar årvis redovisar dock alltid i en skattedeklaration även om man bara gör det en gång per år (då är det den 12 feb) istället för att göra det i den vanliga inkomstdeklarationen som i AB och EF.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-02, kl 10:22

username

David
Nilsson

Tack för svaren!

Följdfråga angånde punkt 1:
Innebär det att om jag har en faktura ute som är daterad 20:e december men inte betalas föränn i januari ska bokföras i december som om den är betald? Alltså typ:
1940 d
2610 k
3010 k

Eller ska det bökföras på annat sätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-01-02, kl 10:27

username

David
Nilsson

En sak till:

Den preliminära F-skatt som betalas i januari, ska även den bokföras under 2004 eftersom den hör till till det inkomståret?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat