Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Starta Klädbutik!!!

Inlägg 1 av 4

2005-12-05, kl 15:40

username

Sofi
Sjöström

Inlägg: 3

Starta Klädbutik!!!

Hej!

Någon som startat egen klädbutik och har lust att hjälpa mig?

Har haft allvarliga funderingar på att öppna egen klädbutik i Kalmar där jag är uppväxt, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga!
Jag är en drivande person och med järnvilja och ger aldrig upp.
Däremot har jag inte så mycket erfarenhet av klädbutik, endast ett stort modeintresse. har tidigare arbetat som Butikschef, dock ej i Klädbutik, restaurangchef. men detta har varit färdiga utvecklade koncept. Nu vill jag starta något eget som JAG tror på.

Var börjar man?
Lokal, affärsi´de och budget och liknande är jag införstådd i, men om jag vill sälja olika märken, t.ex The Stray boys, Fornarina, WESC, Cheapy monday, Only, Coola Anna. m.m
Hur kommer jag i kontakt med dessa? Och vad säger jag?
"hej, jag ska öppna butik och vill sälja era kläder" eller vad???

Alla tips och trick vore jag väldigt tacksam över och hoppas verkligen att det gått bra för Er och att ni tar er tid att punkta, lista, skriva ner all viktig info som man bör tänka på!

Maila gärna:
[email protected]


Tack för hjälpen
Sofi Sjöström

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-07, kl 16:32

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Nu är ju inte jag inom klädbranschen fast jag kan ju tipsa ändå ;-)

När jag sökte leverantörer besökte jag Formex mässan. Det finns säkert flera olika modemässor och kanske dina tilltänkta leverantörer ställer ut där, eller åtminstone någon representant för dem.
Ett annat tips är att du kontaktar en Textilhandlare förening.
För övriga frågor om eget företagande kan du kontakta ett nyförtagare centrum om du har ett sånt i närheten av där du bor.
Att du ska få alla frågor besvarade härinne är nog inte så stor chans tyvärr. De som sitter inne med dem rätta svaren torde vara butiksägare själva och vi har inte tid att redogöra för alla bitar även om vi gärna skulle vilja.
MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-30, kl 12:17

username

Kristoffer
Hammarström

Inlägg: 1

Fortsätt med det du gör, klädbranchen behöver man kunskap om innan man startar upp eget. Tror du chepmonday skulle sälja kläder till en tjej som aldrig jobbat med kläder? Alla klädföretag är ju måna om sitt ryckte och jag tror inte att dom skulle sattsa på en litet butik i kalmar som inte har någon erfarenhet av kläder. Vad jag vet är att inget av dom företagen som du har skrivit om i texten skulle sälja till en butik i kalmar, tex kompaniet i baronen har avtal med både strayboys och coolaanna att dom ska ha ensam rätt i kalmar på dom märkerna. Varför vill du ha Only i butiken när 3st butiker i kalmar redan har det? Om du ska lyckas måste du hitta dina egna märken, du kan inte bara apa efter det du ser på stan. Lycka till....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-01-02, kl 12:05

username

Anna
Törling

Inlägg: 24

Hej..
Jag tycker du borde gå igenom din affärside. Fråga dig själv vad just du har som gör att du får de kunder du behover.
Om det nu är så att det redan finns butiker med de märkena krävs det nog att du tänker till lite extra.
däremot finns det agenturer som sammarbetar jätte bra med nyföretagare.

Modebranchen kräver att du vet vad som kommer, lita på din magkännsla, men var realistisk.

Jag råder dig att att prata med almi, gör en riktig marknadsundersökning och skaffa dig en mentor.


Lycka till..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat