Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Behöver råd och tips angående uppstart av designföretag!

Inlägg 1 av 6

2005-12-04, kl 02:29

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 9

Behöver råd och tips angående uppstart av designföretag!

Hej på er allihop! Kul att ha hittat hit! Det är så att jag har under flera år funderat på att starta upp ett eget designföretag (logotyper, trycksaker, böcker osv) men eftersom jag aldrig har arbetat i branshen så är jag lite osäker på en del punkter. Designa kan jag =) men det jag undrar är

-Hur prissätter man sina tjänster hyffsat korrekt? Timmar, per projekt eller hur funkar det?

-Hur mycket bör man kunna om ICC profiler och liknande om man tex designar ett bokomslag. Brukar kunden vilja ha designen och sen låta tryckeriet sköta resten eller ska jag även kunna ordna detta?

-Ni som är i branshen, om man har bra ideer och gör bra jobb, hur svårt är det att slå sig in på marknaden och få kunder? Är det en "trög" bransh eller finns det alltid jobb?

-Slutligen, får man använda Typsnitt som ingår i programvarorna man köpt hur man vill? Kan jag exempelvis skriva med Times new roman rakt upp och ner och sälja det som en logotype eller har jag då missbrukat min licens? Likaså kan jag fritt modifiera ett typsnitt hur jag vill?

Tacksam om någon som har lite erfarenhet skulle vilja dela med sig av den! Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-12-12, kl 17:17

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

I första hand handlar det alltid om vad du säljer. Självklart kan man arbeta på timmar. Vilket är regel bruk för den tid du lägger ned men vanligtvis vill kunderna ha ett fast pris för det projekt du ska göra.

Du bör veta vad för ICC profiler som din tryckare använder för att resultatet ska bli som du vill ha det. Detta frågar du alltid ditt tryckeri om.

När du säljer designade saker finns det flera sätt att sälja på. Lättast är att utgå från illustrationsbranschen som omfattas av upphovsrättslagen.

Engångspublikation - avser användande en gång och för avsett ändamål i en bestämd upplaga.
Friköp av rättigheter - ger kunden möjlighet att köpa ditt koncept för att använda det fritt i flera sammanhang. Detta brukar generellt bli mycket dyrare men minskar eventuella konflikter om upphovsrätt i framtiden.
Royalty - Du och kunden gör upp om en procentbaserad överenskommelse där du får din del av varans försäljning beräknat på varans försäljningspris. En uppgörelse som kan bli lönsam i det långa loppet vid de tillfällen då man träffat rätt. Reguljärt brukar redovisning för försäljning och nytryck ske varje kvartal.
Marknaden är alltid svår att slå sig in på. Gör ett bra jobb så ger det bra jobb. Gör ett dåligt jobb och du får kämpa lika hårt för nästa uppdrag.

Priserna som du tar ut avgör du själv men räkna på vad du har i omkostnader och vad du behöver för att verksamheten ska bli lönsam. Du ska ändå satsa på en bransch där din inkomst i verksamheten ska gynna företaget och inte ätas upp av din lön och verksamhetens omkostnader.

Ett bra tips är att läsa upphovsrättslagen. Den nya lagen trädde i kraft 1 juli 2005.

I många fall får du modifiera typsnitt hur du vill. Läs mer om detta i upphovsrättslagen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-12-26, kl 10:22

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 9

Tack för ditt svar Mojo, det hjälpte mig en hel del! Som du säger måste det enklaste vara att sälja hela "layouten" och få en slant så man kan gå vidare men å andra sidan kan det ju ge massor om man träffar en produkt som blir en storsäljare. Jag får helt enkelt ta mig en funderare på hur jag ska prissätta olika uppdrag.

Brukar man ge kunden olika alternativ (per såld produkt, engångssumma osv) eller är det oftast en själv som bestämmer detta?

Tack än en gång!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-12-27, kl 18:07

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

Engångssumma är egentligen väldigt jobbigt att arbeta med men mycket vanligt i samband med tidningar och illustrationer/foton. Detta då man själv måste bevaka sina egenintressen vilket man flera år senare kan upptäcka att bilderna man gjort uttnyttjats fel och vid det tillfället kan situationen vara enormt jobbig att reda ut både för dig och kund. Men i regel har man stöd av upphovsrätten så länge betalning är erlagd enligt given offert som tydligt talar om vad kunden köper.

Klart vill man jaga de stora pengarna men inget man ska räkna med. Se först och främst till att överleva.

Man kan ge kunden flera alternativ om man har en bra dialog med en kund om detta. Men i normala fall blir kunden förvillad och tycker att det är krångligt att räkna ut vad det kommer att kosta eller ge samt en risk att man själv snubblar in i en fälla av misstolkningar eller felkalkyleringar.

Självklart bestämmer du själv dina egna priser. Det finns vissa riktlinjer man kan förhålla sig till men till sist är det vad du vill ha som du tycker är skäligt och som ska bekosta din verksamhets faktiska kostnader och ev löner samt skatter.

Mvh

Magnus"Mojo"Olsson

Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-12-29, kl 00:33

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 9

Tack en än gång för råden Mojo! Jag passade även på att titta på din hemsida, mycket snygga konstverk du hade där! Jag ska försöka dra upp lite mer riktlinjer på vad jag kommer att erbjuda och sen ha dina råd i åtanke när jag prissätter mina tjänster.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-07, kl 18:41

username

Fredrik
Grahn

Inlägg: 8

Tja Tomas,

Även jag är ny på startaeget.se. Jag har inte så mycket kunskap om design men är duktig marknadsförare. Utifrån mun synvinkel handlar det självklart om en bra produkt och sedan att marknadsföra den mot potentiella kunder. Jag har precis reggat ett bolag med en säksajt som marknadsför kreativa företag såsom reklambyråer, webbyråer, designbyråer, reklamfotografer med mera. Tjänsten lanseras den 1 februari 2006. Vi kommer att vara gratis i 4 månader. Prova på och marknadsför dig på sidan, lägg in vad du sysslar med, kontaktuppgifter, kunder du jobbat med, med mera samt dina kreativa jobb såsom print med mera. Allt som läggs in går att söka på. Tex går det att söka på alla reklambyråer som jobbat med IKEA och vips. Så lycka till med ditt företag och gglöm inte att marknadsföra dina tjäsnter.

mvh, Fredrik Grahn

Inläggets betyg
Svara Svara med citat