Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ett par frågor innan jag startar.

Inlägg 1 av 4

2005-12-01, kl 12:38

username

Andreas
Lingård

Ett par frågor innan jag startar.

Skall starta upp enkild firma. Sitter med blanketterna framför mig här och har lite funeringar.

Momsen, vad ska man välja, redovisa per månad eller per år?

Beräknad momspliktig försäljning, i och med att jag har tänkt "nolla" under: Uppgifter för beräkning av preliminär skatt, ska ja då skriva 0 här med?

Tack

MVH
/Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-01, kl 17:23

sarbastain

sarbastain

Hej ANdreas,
du kan redovisa din moms i slutet av året också.
Ta en kontakt med redovisning firma och tala om att du vill ha årliga från början underförutsättningen att du fixar dina bökföring själv,
Sarbastain

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-02, kl 14:49

username

Hans
Fohrman

Om du startar ett bolag och har mest utgifter i början. (detta är ju normalt) så tycker jag att månatlig moms är perfekt. Detta gör att du varje månad skall redovisa momsen (du kan göra det via nätet). Och har man mest utgifter en månad så betala skatteverket tillbaks moms till dig.

Ex hade jag 5500:- tillbaks i moms för första månaden oktober. Detta skall redovisas senast den 12 dec men jag redovisade runt den 10 november när blankletten fanns tillgänglig på nätet. Och jag fick pengarna tillbaks 23 november.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-03, kl 14:35

username

Andreas
Lingård

Tackar för svaren!

Saken ligger till så här. Jag kommer inte att ha några utgifter, inte till en början iaf. Det enda jag ska göra är en illustration, jag vill bara kunna ta betalt för detta jobbet, eventuellt kommer detta leda till fler jobb.

Säg att jag fakturear 5000 ex. moms för detta jobb. Vad ska jag skriva i min FA-ansökan, är det bästa för mig att skriva 5000 i "nettointäkt" och "moms"? Jag vill ju inte ligga och betala en massor med onödiga pengar i prel. skatt så att säga, det har jag inte råd med.

Tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat