Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag

Inlägg 1 av 8

2005-11-23, kl 03:07

username

Markus
Östmark

Avdrag

Hej hej! Här kommer en fråga från en vanlig dödlig: Om man surfar in på följande länk:

http://www.starta-eget.se/avdrag.htm

så hittar man följande förklaring om avdrag:

Alla kostnader som du har för att kunna tjäna pengar i ditt företag är avdragsgilla. Det är
grundregeln. Skattemyndigheten kallar de här kostnaderna för ”kostnader för intäkternas
förvärvande”.

Vad innebär alltså detta? Vad är det jag egentligen drar av? Och hur mycket? Och när? Och till vem? Staten? Jag drar ju inte av allt för då skulle jag ju inte ha några kostnader alls?! Kan man få en vettig förklaring på ren svenska tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-11-23, kl 03:13

username

Markus
Östmark

Vad jag förstår är det kostnader man lagt ut som man får tillbaka, men hur får man tillbaka det? Får jag en utbetalning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-11-23, kl 08:30

username

Lennart
Jönsson

När du i ditt företag säljer varor eller tjänster, vilket på sikt är en nödvändighet i ett företag, är du skyldig att lägga på moms, samt att betala skatt och sociala avgifter på vinsten. För att komma fram till en vinst måste du räkna bort (göra avdrag) för alla kostnader du har för att kunna sälja varan/tjänsten. Momsen är du skyldig att betala in (utgående moms) till Skm efter det att du reglerat (dragit av) den moms (ingående moms) du betalt till andra leverantörer för varor/tjänster i samband med ditt företagande. Om du har mer ingående moms än utgående får du en utbetalning från skm. Detta kan dock i regel inte fortgå i längden eftersom företaget då går med förlust. (Mer inköp än försäljning). Att något är avdragsgillt innebär att det är ok att använda kostnaden i företaget som beskattas för resultatet. Kolla i en lärobok eller sök på nätet på begreppen - Resultat, omsättning, kostnad, intäkt, utgift, utbetalning, inkomst, inbetalning. Du kan också se i tidigare inlägg där KarinJ har definierat begreppen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-11-23, kl 19:50

username

Markus
Östmark

Hela momsgrejen fattar jag med ingående och utgående och att man momsredovisar, blir det ingen vinst så blir det heller ingen moms åt något håll i något led utan det går +/- noll. Men avdragen, alltså exempelvis typ resor, som man som vanlig anställd annars skulle få tillbaka, och har man firma så får man då också göra avdrag eller hur funkar det?

”kostnader för intäkternas
förvärvande” är väl egentligen alla kostnader i princip? HUR mycket får man dra av på olika saker? hur funkar systemet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-11-23, kl 21:46

foretagande

foretagande

Du gör inga avdrag i firman så som en privatperson kan göra, det är bara folk som inte har företag som tror att företagare har det så bra för att "allt är avdragsgillt". Din firma säljer saker/tjänster och får betalt för det = firmans intäkter. Din firma köper de saker de säljer och har också andra utgifter som hyra, telefon, löner mm = firmans kostnader. Skillnaden mellan intäkter och utgifter är resultatet som beskattas.
De utgifter du får ta upp i firman är sådana sm varit nödvändiga för att du skulle kunna sälja det du tjänat pengar på, alltså inte sådant som kan räknas som personliga kostnader. Till detta kommer sedan andra regler som reglerar att vissa kstander du har haft i företaget inte är avdragsgilla även om det är kostnader du haft och som alltså finns med i bokföringen.

Att säga att momsen går +/- noll om resultatet är 0 är inte sant utan en grov förenkling av hur det verkligen ser ut. Ett inköp av en dator för 20.000 ger 5000 i ingående moms men påverkar bara resultatet med en kostnad på 6000. Om man antar att det är allt som händer under ett år att du har en intäkt på 20.000 + moms och köper den datorn så kommer resultatet att vara 14.000 men momsen som ska betalas är 0. Hade det varit så att du haft intäkter på 10.000+moms och ändå köpt datorn genom att själv skjuta till 12500 så hade resultatet varit 4.000 och du hade fått 2500 tillbaka i moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-11-24, kl 00:35

username

Markus
Östmark

Ok, men kan du, karinj, ge några bra exempel på avdrag som jag kan göra, och hur mycket kan jag dra av, jag drar ju inte av ALLT av det jag får göra avdrag på? Avdragen har ju alltså ingenting med momsen att göra. Precis som du säger så är ju gemene mans uppfattning att företagare har det bra, "allt är ju avdragsgillt".

Och sen en annan sak som lennartovic nämt här ovan i ett av inläggen i denna tråd, sociala avgifter. Ska jag betala sociala avgifter på vinsten alltså om jag har enskild firma utan anställda? Är det moms på det också?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-11-24, kl 08:13

foretagande

foretagande

Vad är det som är så svårt att förstå? De kostnader som du får ta med i firman är sådana som har med verksamheten att göra. Går du till posten och köper 100 frimärken för att göra ett reklamutskick så är det en kostnad i företaget, går du dit och köper 100 frimärken för att skicka julkort till släkten så är det inget som har med firman att göra. Går du ut och äter med en kund så är det en kostnad i firman, är det en kompis du bjuder så är det inte en kostnad.
Vilka kostnader som finns i företaget beror ju både på vilken verksamhet man har och hur man sedan beslutar sig för att driva verksamheten. Ett företag utan lokaler har naturligtvis ingen hyresostnad, medan ett som hyr ett kontor har det.
Att sedan ha koll på skatteregler så att ma vet exakt vilka belopp och vilka kostnader som är avdragsgilla från år till år är helt enkelt en fråga om att skaffa sig en kunskap och se till att hålla sig ajuor. Idag är ex representationen avdragsgill med 90 kr per person , milersättingen 17 kr och traktamente 200 men hur länge de beloppen ligger kvar vet man inte. Det är egentligen inte heller något du behöver fundera så mycket över om du inte vill, allt ska ändå bokföras och känner du sedan att du inte har koll på vilka belopp som gäller så be någon hjälpa dig med bokslut/deklaration.
Naturligtvis ska du betala sociala avgifter på ditt resultat, det är ju din "lön".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-11-30, kl 21:49

mrnowhereman

mrnowhereman

Att något är avdragsgillt innebär att det minskar ditt beskattningsbara resultat.

Hade inga kostnader varit avdragsgilla, hade ditt beskattningsbara resultat varit lika med din försäljning.

Ditt bokförda resultat skiljer sig principiellt från ditt beskattningsbara resultat, även om de flesta regler överensstämmer med varandra i praktiken.

Ibland är reglerna för det beskattningsbara resultatet fördelaktigare, ibland till nackdel. Exempel på det förra är reglerna om överavskrivningar på Inventarier. Även om en inventarie antas ha en ekonomisk livslängd på 10 år kan du alltid skriva av den på fem år, vilket i praktiken innebär en skattekredit för företaget. Exempel på det senare är reglerna om representation, där du endast får minska ditt beskattningsbara resultat med 90 kr per person. Är ditt bokförda resultat 10 000 kr skall du betala 28% skatt (AB). Detta är nu inte så enkelt som att skatten blir 2800 kr. Har du tex haft representation för två personer för 1180 kr på en kväll, blir ditt beskattningsbara resultat inte 10 000 kr, utan 11 000 kronor trots att det bokförda resultatet fortfarande är 10 000 kr. Detta eftersom du bara får avdrag för representation med 90kr/person. resterande 1000 skall alltså öka skattemässiga resultatet.

Hoppas detta förenklar det hela något för dig.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat