Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

arbetslös / enskild firma

Inlägg 1 av 4

2005-11-23, kl 00:33

username

Niklas
Holmberg

arbetslös / enskild firma

hejsan!

jag gick i somras ut min högskoleutbildning och söker just nu jobb. om cirka en månad kommer jag att börja kunna få ersättning från alfakassan, vilket ju är någon form av a-kassa fast som även kan fås av sådana som inte tidigare har haft något fast jobb utan bara studerat. står mer om det här:
http://www.alfakassan.se/_pages/sok_ersattning/om_studerat.asp

jag är sugen på att starta en enskild firma för att på fritiden göra lite medierelaterade jobb så som hemsidor och liknande. det mesta av det jag drar in där har jag tänkt handla saker för. utrustning helt enkelt... men även kanske plocka ut lite lön om jag behöver.

frågan är nu alltså om en enskild firma skulle bli något hinder för mig då jag ansöker om ersättning från alfakassan? eller om det finns något annat som kanske kan sätta käppar i hjulen för mig?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-23, kl 01:35

username

Niklas
Holmberg

finns tydligen något som kallas hobbyverksamhet. vad skiljer detta ifrån enskild firma? kanske är det ett lämpligare alternativ för mig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-27, kl 14:08

bizarre

bizarre

Ja tror inte att du kommer få någon alfa om du är egenföretagare då du inte räknas som arbetslös.
Du kan dock eventuellt på "starta eget bidrag" i 6mån av AF.

Hobbyverksamhet bör du kunna driva och ändån räknas som arbetslös.

Jag skulle rekomendera att du frågar på AF.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-01-04, kl 00:15

username

Admir
Hercinovic

Du fyller ett kort för att få A-kassa. Om du har varit medlem och betalat a-kassa så räknas storleken på ersättningen utifrån dina inkomstuppgifter. Om du kör eget och tar ut a-kassa då ska du redovisa till a-kassan hur går verksamheten i företaget. Om inkomsten är tillräkligt stor får du ingen ersättning från a-kassa, men om inkomster inte är tilläckligt stora får du en del från a-kassa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat