När det gäller uppdrag till fast pris kan man redovisa det på två olika sätt. Det enklaste är att redovisa enligt alternativregeln vilket innebär att alla intäkter och kostnader som tillhör uppdraget och bokats under 2005 "rensas" bort vid bokslutet och förs om till Pågående arbete. Det innebär att resultatet nollställs från all påverkan från just detta uppdraget. Under 2006 återförs sedan dessa intäkter och kostnader vilket innebär att hela resultatet kommer att redovisas under 2006 dvs det året projektet slutförs.
Huvudregeln för fastprisuppdrag är lite knepigare och mindre använd i små företag men vill du så förklarar jag gärna principerna för detta också (Detta var nämligen en fråga med viss "verkshöjd" som det känns kul att svara på, det börjar bli mindre och mindre av det annars).
Vid faakturering på löpande räkning så finns det occkså både en huvudregel och en alternativregel. Där är det nog också vanligt att redovisa enligt alternativregeln, dvs man tar upp intäkten först när man fakturerar. I ditt fall med förskottsfakturering hade det ju inte varit en fördelaktig regel att följa då du då skulle tagit upp all intäkt i år, dvs när fakturan utfärdas. Då hade du tjänat på att använda huvudregeln som säger att intäkten ska redovisas när arbetet är utfört. Oftast innebär det att man tar upp intäkter för jobb gjorda i december men som inte fakureras förrän i januari men för dig hade det blivit tvärt om, man drar ifrån de timmar du fakturerat men ännu inte utfört.
Vad man ska tänka på är att man inte kan byta mellan olika principer mellan åren som man vill. Redovisar man enligt alternativreglerna kan man när man vill byta till huvudregeln men har man börjat redovisa enligt denna kan man inte byta tillbaka till alternativreglerna.