Inlägg 1 av 8
2005-11-15, kl 18:49
Väldigt konfunderad - Kommanditbolag??
Hej!
Jag ämnar i framtiden att starta ett bolag i någon form, vilken typ som passar bäst vet jag inte riktigt ännu. En tankegång är Kommanditbolag då det skulle kunna innebära en del välbehövliga likvida medel vid starten.
Som det ser ut idag så har jag dock ingen lämplig "partner" att starta ett kommanditbolag tillsammans med. Jag undrar således om det på något sätt går att "inneha" ett kommanditbolag med en ensam bolagsman plus godtyckligt antal kommanditdelägare?
Som jag förstått det så går det inte att starta ett kommanditbolag utan att ha minst TVÅ bolagsmän (varav minst en måste vara 100% ekonomiskt ansvarig för bolaget). Går det i så fall att starta ett Kommanditbolag med två bolagsmän + tex 3 kommanditdelägare varvid den andre bolagsmannen självmant avgår/utträder ur bolaget för att lämna mig själv kvar som ensam bolagsman? Är detta möjligt?
Min tanke är liknande det som skrevs om handelsbolag några trådar tidigare, dvs starta en firma och låta all vinst från bolaget kvarstå i bolaget utan att ta ut någon lön. Allt detta för att kunna öka på det första årets andel av likvida medel så fort som möjligt (kommanditärernas insatser + företagets vinst).
Svara Svara med citat