Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Väldigt konfunderad - Kommanditbolag??

Inlägg 1 av 8

2005-11-15, kl 18:49

username

Magnus
Pettersson

Väldigt konfunderad - Kommanditbolag??

Hej!

Jag ämnar i framtiden att starta ett bolag i någon form, vilken typ som passar bäst vet jag inte riktigt ännu. En tankegång är Kommanditbolag då det skulle kunna innebära en del välbehövliga likvida medel vid starten.

Som det ser ut idag så har jag dock ingen lämplig "partner" att starta ett kommanditbolag tillsammans med. Jag undrar således om det på något sätt går att "inneha" ett kommanditbolag med en ensam bolagsman plus godtyckligt antal kommanditdelägare?

Som jag förstått det så går det inte att starta ett kommanditbolag utan att ha minst TVÅ bolagsmän (varav minst en måste vara 100% ekonomiskt ansvarig för bolaget). Går det i så fall att starta ett Kommanditbolag med två bolagsmän + tex 3 kommanditdelägare varvid den andre bolagsmannen självmant avgår/utträder ur bolaget för att lämna mig själv kvar som ensam bolagsman? Är detta möjligt?

Min tanke är liknande det som skrevs om handelsbolag några trådar tidigare, dvs starta en firma och låta all vinst från bolaget kvarstå i bolaget utan att ta ut någon lön. Allt detta för att kunna öka på det första årets andel av likvida medel så fort som möjligt (kommanditärernas insatser + företagets vinst).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-11-15, kl 19:26

foretagande

foretagande

Du har blandat ihop saker och ting. både kommanditdelägaren och komplementären är bolagsmän, det enda som skiljer dem åt är ansvaret för bolagets skulder. kommanditdelägaren ansvarar bara för sitt insatta kapital medan komplementären ansvarar till 100%. det du skriver om två bolagsmän är alltså helt korrekt men inte att du uppfattar kommanditdelägarena som några ytterligare individer. den delägare/bolagsman som inte ansvarar till 100% är alltså kommanditdelägare och du själv komplemäntär. Det räcker alltså med två personer i bolaget men skulle den ena där hoppa av så har bolaget bara 6 månader på sig att få in en ny delägare.

ps varför skulle valet av KB ge dig likvida medel vid starten och inte ex ett AB?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-11-15, kl 19:44

username

Magnus
Pettersson

Ahh, visste det var något lurt med hela mitt tankesätt, ögglor i mössan eller något! =)

Som det ser ut i dagsläget så har jag en alldeles lysande affärsidé (så säger väl alla?) som jag vill förverkliga, i form av ett företag, efter årsskiftet. Själva áffärsidén som sådan är ointressant så den kan vi lämna därhän. Det som dock är intressant är själva företagskonstruktionen. Vad jag har tillgång till är mig själv som för närvarande har ett fast jobb, min sambo som tyvärr är arbetslös och därför drar a-kassa. Att bilda ett handelsbolag med henne är sålunda ingen bra idé, av vad jag förstår så ryker hennes kassa all världens väg om hon helt plötsligt blir delägare i ett företag. Enskild firma torde inte heller vara så intressant då (om jag förstått det hela rätt) man automatiskt belastas med både sociala avgifter (egenavgifter) plus skatt på den vinst firman gör. Jag vill helt enkelt hitta en bolagsform som inte kostar skjortan att starta (AB) och som jag kan driva utan att ta ut någon lön från (för att behålla pengarna i bolaget (28% expansionsmedelsskatt)).

Enskild firma: egenavgifter + skatt
AB: svindyrt (kan inte hosta upp 100k från ingenstans) :)
HB/KB: skulle funka med expansionsmedelsskatten...

Jag är inte alls insatt i ämnet som synes! Kan hända att man kan göra någon sorts "expansionsmedels-historia" i en enskild firma, vad vet jag? :) Men som det ser ut på all information jag läst på internet så går det inte att undvika att egenavgifterna + skatt dras från vinsten. Att hamna på -55-65% skatt/egenavgifter på vinsten är ingen höjdare om man vill att så stor procentuell del som möjligt av vinsten ska återgå till själva bolaget.

Själva tanken med KB var att jag har en par tre släktingar som skulle kunna tänka sig satsa 10-20k per skaft i bolaget. Den startsparken smakar ju gott, men räcker inte tillsammans med mitt egna kapital för att skapa ett AB. Man kanske helt sonika måste "fixa" fram 200k innan man ens tänker på att starta en firma? :/

PS.
Mången tack för många, långa och mycket informativa svar här på forumet Karin! Jag suger åt mig som en svamp av all information!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-11-16, kl 00:23

username

Jeanette
Bergström

Du kan ta med din sambo som kommanditdelägare fast hon är arbetslös, om inte insatsen hon lägger är så hög iallafall, min sambo var tidigare arbetslös och stämplade fast han är delägare i mitt KB och det var inga problem, dock är hans insats 100:-

Som synes endast för att kunna starta KB, ville inte heller ha enskild firma, AB för dyrt och HB måste du starta tillsammans med någon.

KB är ju bra på det sättet också att delägarna blir ju inte betalningsansvarig för företaget för mer än insatsen de lagt in.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-11-16, kl 00:38

larsarenander

larsarenander

Ett gott råd! starta en enskild firma, investera kan du göra hur mycket du vill i början och anser du inte att du får vist första året..... så är det farligt snarare tvärtom. Däremot kanske du skulle ha en bra rådgivare innan och under tidens gång.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-11-16, kl 15:31

username

Magnus
Pettersson

Jeanetteb:
Så om jag förstår det rätt så är både du och din sambo bolagsmän i ert bolag men det är bara du som har det totala ekonomiska ansvaret. Han är "bara" bolagsman med 100kr satsat kapital. Har ni övriga komanditdelägare i bolaget, utöver er två som är bolagsmän? Kan man lägga till fler kommanditdelägare efterhand eller måste alla skrivas in vid starten?

Hmm, skulle vara väldigt bra om någon kunnig inom området kunde rada upp de verkliga/effektiva fördelarna och nackdelarna med respektive bolagstyp. Det verkar ju vara en djungel av regler som en vanlig dödlig har svårt att hänga med i!

abidesign:
På ditt råd lät det som att Enskild firma är VIDA överlägsen ett HB/KB, man blir ju väldigt nyfiken över vad som är så ohemult bra med enskild firma gentemot HB/KB!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-11-16, kl 19:22

username

Jeanette
Bergström

Jaa du, helt lätt är det inte att förklara skillnaderna mellan bolagsformerna, det har du rätt i =)

Jag är komplementär i bolaget, har fullt ansvar för intäkter/utgifter odyl. Min sambo har endast gått in som kommanditdelägare för att jag skulle kunna starta ett KB, han har i övrigt ingen som helst inblandning i mitt företag, du behöver minst en delägare (som jag har), summan han/hon lägger in kan alltså vara symbolisk endast för syns skull, men du kan även ha fler om du vill.

En avgörande skillnad för många mellan Enskild firma och ett KB är att en EF är en fysisk person (du själv) med ditt personnummer som org.nr,
men med ett KB så blir själva bolaget en juridisk person i och med registrering i handelsregistret.
Bolaget erhåller då ett tiosiffrigt organisationsnummer.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-11-19, kl 11:42

mrnowhereman

mrnowhereman

Det finns MASSOR av skillnader mellan bolagsformerna, inte minst skattemässigt, tex vid försäljning kan du vid enskild firma endast sälja inkråmet, medans du vid HB/KB antingen kan sälja inkråmet eller andelarna. Expansionsfondskatt finns väl för enskild firma med eller? är inte helt insatt i enskild firma men så tror jag att det är.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat