Inlägg 1 av 2
2005-11-14, kl 08:57
Div Bokföringsfrågor
1. När det kommer till traktamenten som enskild. Ska jag fakturera företaget som hyrt in mig eller är det något som jag ska dra av senare i företagets deklaration??? Jag har varit i Tyskland och arbetat vad är det för ersättning för Tyskland?? Min revisor säger också att när man ligger borta inom Sverige så kan man välja som företagare att dra av faktiska kostnader Typ hotell, resa mm eller att dra av 300:- per dag i sin privata deklaration?? Det stämmer inte när jag läser eran information.
2. När ska deklarationen senast vara inne och när ska i så fall moms och överskjutande skatt finnas på skattekontot?? Jag redovisar moms en gång per år.
3. Vid köp av firma bil så har jag har hört att man kan ansöka om att få tillbaka momsen direkt om man betalar in hela momsen på en gång på bilen???
4. En annan sak är kontantinsats. Till firmabilen vi har nu så ska väl den första förhöjda leasingavgiften periodiseras ut över leasingtiden?? La in 30,000:- Kontant av mina egna pengar. Men det ska väl periodiseras ut i varje fall???
Hoppas på svar
Svara Svara med citat