Inlägg 1 av 5
2005-10-31, kl 19:52
Leasingbil och förmån
Hej! Har sett att ni haft lite trådar angående leasingbil tidigare på forumet. Min fråga kanske skilljer ut sig lite från dessa. Är företagare sedan många år och skall nu starta ytterligare ett bolag (AB). I den nya firman önskar jag ha en leasingbil då verksamheten kräver många och långa mil och väldigt ofta på dåliga skogs- och småvägar. När jag talat dels med min revisor och dels med Skatten, så får man lite svävande, smått flummiga svar. Tänkte att du kanske kunde ge mig ett rakare besked: Jag har tittat på en Audi Allroad 2,5 TDI 2004. Bilens pris är runt 379 tkr och nypriset 424 tkr. På 48 månader skulle månadsavgiften bli 5.619 inkl moms i leasingavgift. Kan Skatten ha åsikter om att bilen är för ny eller för dyr? Har de med det att göra? Avseende förmånsvärdet: Vi har tre bilar i familjens privata ägo. Bl.a en VW Passat TDI 2003, volvo -91 och en äldre Golf. Den leasade Audin skall bara användas för de långa resorna och i tjänsten samt för körning på de dåliga vägar jag oftast kör på. Får jag ändå betala förmånsskatt på leasingbilen? Trots att vi har flera privata bilar? Räknar med att köra kanske 3000 mil med leasingen. Får jag dra alla kostnader? Nämnas kan också att jag kommer vara ensam ägare och driva denna rörelse vid sidan om andra verksamheter och annan anställning. Alltså, jag kommer inte plocka någon lön från bolaget, utan investera det som kommer in i friman (tillsvidare iaf). Kommer detta isåfall ses som förtäckt lön? Tacksam för svar. Hälsningar Mikael
Svara Svara med citat