Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Suppleant i Styrelse till förlusttyngt företag

Inlägg 1 av 2

2005-10-31, kl 12:56

username

Mikkel
Burton

Suppleant i Styrelse till förlusttyngt företag

Hej, jag sitter som suppleant i styrelsen till ett litet AB som nu visat sig gå mindre bra. Nu har VD, Ordförande i styrelsen och Ägaren avlidit. Vad är mitt ansvar som suppleant och vad bör jag göra för att själv inte bli ansvarig för eventuella skulder?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-11-01, kl 07:32

foretagande

foretagande

Jag anar att ägare/VD/ordförande var samma person, eller? Eftersom han var orföranden istyrelsen så måste det ha funnits fler ordinarie ledamöter vars ansvar det nu är att leda företaget. Som suppleant blir du inte ansvarig för något förrän du verkligen träder in i styrelsen istället för någon eller om du har rätt att teckna firman även som suppenat för då blir du ansvarig även för de handlingar du själv undertecknat.
Om ägaren avlidit så är det dödsboet som äger bolaget nu och det kan väl mycket väl tänkas att arvingarna där väljer att sälja eller avveckla bolaget, alt om man vill driva det själva väljer en ny egen styrelse. Det ni i styrelen måste göra är att ta kontakt med dessa och dissuktera hur ni ska göra framöver.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat