Hej Ofelia,
lite beroende på vilken typ av marknadsundersökning du planerar, vilken fakta du vill ha ut av den och vad du tänkte använda resultatet till. Det första steget är att baserat på detta utveckla ett frågeformulär/underlag. Detta kan göras själv, men lika gärna göras i samråd med byrå eller i vissa fall det eventuella telemarketingbolaget som skall utföra undersökningen (om de har den kompetensen).
Sen skall den göras. Min erfarenhet är att det är bättre att lämna det till någon annan. Dels eftersom det är minst sagt tidskrävande, men kanske framför allt eftersom kunderna/målgruppen brukar vara mer ärliga och talföra om det görs av ett utomstående, neutralt bolag. Om man gör den själv blir de generellt sett "snällare", vilket inte är önskvärt om du vill ha korrekta fakta.
Kontakta mig gärna om du vill ha mer information. Jag jobbar med varumärkesutveckling och är därför en relativt frekvent beställare av marknadsundersökningar av olika art.
Om du bara vill ha tips på bolag rekommenderas varmt Tuks Telemarketing. Litet bolag, stor kompetens och högst konkurrenskraftiga priser. Ring gärna Juhan på 0768-588965 och hälsa från mig. Företaget finns även på www.tuks.se.
mvh
Christoffer
Pole Position Brand Management AB
www.poleposition.nu