Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja kosmetika i Sverige? (Kända märken)

Inlägg 1 av 3

2005-10-23, kl 13:12

username

Tony
Andersson

Sälja kosmetika i Sverige? (Kända märken)

Hej!

Jag har fått tag på ett större parti kosmetika av kända varumärken från USA (Ebay) och från Kina. Jag skulle vilja sälja dem via mitt företag på dess hemsida. Frågan är om jag kan göra detta. Det är flera kända varumärken och de finns att köpa i de vanliga kosmetikabutikerna (Kicks m.m). Kan generalagenten eller märkena stämma mig eller göra på något sätt att jag inte kan sälja produkterna eller i framtiden köpa in mer produkter? Alltså finns det någon risk med att sälja det lager som jag köpt in från USA och Kina till den svenska marknaden?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-10-23, kl 21:59

mrnowhereman

mrnowhereman

Ett vanligt juristsvar är ju "det beror på". och det passar väl ganska bra här. Allt beror ju på om det finns ensamrätt på produkterna mm. Glöm inte att du måste göra en regelrätt import oxå och betala tull osv för att kunna sälja dem vidare. Du måste oxå betala svensk tull vid importtillfället. Då blir det genast 25% dyrare för dig. Har du tänkt på det?

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-10-24, kl 10:35

username

Tony
Andersson

Hej Mrnowhereman! Ensamrätt tror jag inte att det finns. Produkterna sälja i många olika affärer. (KICKS, HM, Mindre kosmetik-butiker). Jag har tänkt på att jag får lägga till 25 % moms när jag tar in dem. Vad jag har kollat upp så blir det väl ingen extra tull för kosmetik-varor? (Kan ha fel). Om det bara blir ett påslag med 25 % så är varorna mycket billigare och det lönar sig fortfarande. Dock återstår frågan om detta är möjligt och lagligt.

Någon som vet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat