Inlägg 1 av 5
2005-10-18, kl 22:48
Enskild firma under uppstart -Lite frågor
Hej,
Har scannat forumet utan att finna riktigt det jag söker.
Jag skall starta en byggfirma 1/11. Registreringen hos bolagsverket är klar och regbeviset har kommit, likaså F-skattsedeln. Så mina frågor som jag hoppas att någon orkar besvara;
1. F-skattebevis. Är det detsamma som att jag är registrerad för moms? Jag har inte fått någon uppgift på när och hur mycket jag skall betala in varje månad -kommer det när det är dags, eller skall det dyka upp någon bekräftelse? Jag har begärt 3 månaders uppskov, och valt att redovisa moms 1 ggr/ år. Jag har även ett förlängt första räkneskapsår.
2. Bokföring. En god vän som har drivit firma i 10 år har sin "bokföring" i tre pärmar; Verifikationer, betalda fakturor och obetalda fakturor. Räcker det så? Det verkar som att de flesta här jobbar i bokföringsprogram och är förvirrade över konton hit och dit? Vad bör man göra?
3. Har läst mig till att SKV inte tillåter att man lyfter moms innan man har en omsättning. Mitt yrke kräver att jag handlar (leasa bil, material, maskinhyror m.m.) innan jag kan skicka fakturan. Är det en smäll man får ta, eller hur gör man?
4. Kan jag leasa en bil i detta skede, eller måste jag vänta på något bevis på momsregistrering (ja, svaret kommer väl i fråga 1..).
5. Jag skall vidare kontakta en bank, försäkringsbolag, min A-kassa och försäkringskassan. Missar jag någon?
Tack på förhand!
Svara Svara med citat