Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma under uppstart -Lite frågor

Inlägg 1 av 5

2005-10-18, kl 22:48

username

Niklas
Lundqvist

Enskild firma under uppstart -Lite frågor

Hej,
Har scannat forumet utan att finna riktigt det jag söker.
Jag skall starta en byggfirma 1/11. Registreringen hos bolagsverket är klar och regbeviset har kommit, likaså F-skattsedeln. Så mina frågor som jag hoppas att någon orkar besvara;

1. F-skattebevis. Är det detsamma som att jag är registrerad för moms? Jag har inte fått någon uppgift på när och hur mycket jag skall betala in varje månad -kommer det när det är dags, eller skall det dyka upp någon bekräftelse? Jag har begärt 3 månaders uppskov, och valt att redovisa moms 1 ggr/ år. Jag har även ett förlängt första räkneskapsår.

2. Bokföring. En god vän som har drivit firma i 10 år har sin "bokföring" i tre pärmar; Verifikationer, betalda fakturor och obetalda fakturor. Räcker det så? Det verkar som att de flesta här jobbar i bokföringsprogram och är förvirrade över konton hit och dit? Vad bör man göra?

3. Har läst mig till att SKV inte tillåter att man lyfter moms innan man har en omsättning. Mitt yrke kräver att jag handlar (leasa bil, material, maskinhyror m.m.) innan jag kan skicka fakturan. Är det en smäll man får ta, eller hur gör man?

4. Kan jag leasa en bil i detta skede, eller måste jag vänta på något bevis på momsregistrering (ja, svaret kommer väl i fråga 1..).

5. Jag skall vidare kontakta en bank, försäkringsbolag, min A-kassa och försäkringskassan. Missar jag någon?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-10-18, kl 23:27

username

Niklas
Lundqvist

Jo, en sak till...

6. Kan Skatteverket ha synpunkter på de inventarier jag skaffar? Ex: Jag behöver köpa en dator och funderar på en Mac G5 med plattskärm, som betingar ca. 35000:-. Till fakturering och ev. bokföring klarar man sig ju på en betydligt billigare burk, men är det inte upp till mig att välja höga prestanda och kvalitet? Samma sak gäller ju t.ex. vid köp av kontorsmöbler -IKEA eller Kinnarps?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-10-19, kl 00:06

foretagande

foretagande

1 På det registreringbevis du fått frå SKM ska det stå ur d är momsregistrerad. En F-skatt innebär inte med automatik att man är registrerad för moms då inte alla bolag har en momspliktig verksamhet. Har du begärt 3 månaders uppskov så innebär det att di första betalning blir i februari coh då är vi inne på 2006, vilket innebär att du nte kommer att få något besked om vilken summa du ska betala förrän nästa år då ditt uppskov räcker hela 2005.
2 Det är inte bokförngen som finns i de tre pärmarna, det är bokföringsmaterialet. Hur du ska organisera det bäst beror dels på om du ska bokföra enligt kontantmetoden eller fatureringsmetoden. Är det kontant så tillhör j inte obetalda fakturor bokföringen och kan då sitta in en annan pärm tils det är dag att bokföra dem men är det faktureringsmetoden så ska även obetalda fakturor bokföras och måste då in i bokföringen direkt. Sedan beror det u också på om det är du sjäv som ska bokföra eller om du ska köpa in den tjänsten.
3 Du kan inte lyfta moms innan du har startat och registrerat din verksamhet men sedan är det OK. Det finns väl egentligen inte ett enda företag som kan få intäkterna före kostnaderna så det faller på sin egen orimliget. Det du läst om gäller nog att man kan ta med kostnader som man haft före starten men på dessa kan man ite lyfta momsen.
4 Som du säger, äs svaret på 1.
5 Du missar Byggnads. Nu vet jag inte om du ska ha några anställda men är det så måste du se till att få ett hängavtal med Byggnad (alt gå med i Svenskt Näringsliv och få kollektivavtal). Utan detta får inte andra entreprenadföretag lägga ut arbete på dig. Facket måste godkänna alla företag som ett annat byggföretag vill jobba med och ett bolag utan avtal kommer inte att bl godkänt av facket.
6 Hur du använder bolaget pengar är din sak sålänge inköpen är till nytta för företaget och du ändå har råd att betala skatter och avgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-10-19, kl 10:20

username

Tommie
Johansson

Hej!
Inte riktigt hemma på detta men var på en kurs hos Skv för ett tag sedan och enligt uppgift från föreläsaren så har det fallit en EU dom ganska nyligen som gör att man har viss rätt till att dra av moms på inköp före uppstarten av företaget.
Kan inte detta i detalj men någon här kanske vet mer detaljer kring detta?

/Tommie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-19, kl 16:06

larsarenander

larsarenander

Redan innan domen fanns det en del saker som hade direkt koppling till företagets start som är avdragsgillt. bl.annat rådgivning för att starta upp. så lite saker är det.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat