Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Tryck för tatueringsbok

Inlägg 1 av 5

2005-10-18, kl 10:00

username

Malin
Brandstorp

Inlägg: 1

Tryck för tatueringsbok

Hejhej!

Jag har, tillsammans med en grupp studenter från min klass, på tredje ring på Kopparlundsgymnasiet i Västerås startat ett företag.

Det hela går via Ungt Företagande och vi satsar stenhårt på att få ut en bok. Boken ska koncentrera sig på en viss slags tatueringar (old school, dvs gamla sjömanstatueringar) som numer fått ett uppsving och blivit populärt igen.

Vi är som sagt studenter och vi är inte berättigade till någrabidrag (vad vi vet).

När vi fick ett prisförslag på boken från tryckeriet visade det sig att det skulle gå på 33 000 för 100 exemplar av en bok som inte ens var inbindad.

Min fråga till er är - jag vet att det har varit uppe tidigare men då handlade det främst om visitkort och liknande - vet ni något bra utländskt/svenskt BILLIGT tryckeri?

Vi ska ha en upplaga på runt 200, 72 sidor och 1/3 av dessa ska vara svartvita.

Finansieringen av det hela ska komma från tatuerare som vi kommer presentera i boken och det ska fungera som en slags PR-bok kombinerat med faktainnehåll och bilder, främst för folk som redan är intresserade av tatueringskonst.
Att få den såld är inte något problem, det har våra markndsundersökningar visat, men som sagt har vi stora problem med att kunna finansiera det hela.

Så tips mottagdes varmt. Tack på förhand

// Malin Brandstorp


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-10-18, kl 14:06

username

Conny
Bergqvist

Inlägg: 23

Hej Malin!

Jag heter Conny Bergqvist och sammarbetar med ett antal tryckerier, både i Sverige och utomlands. Jag har ett företag som heter Look Sharp Graphic och fungerar som en grafisk kommunikation. Ring mig gärna eller mail så kan vi diskutera närmare om upplägget på boken, papper bindnig o dyl för att du ska få rätt pris.

[email protected]
0739-87 64 93

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-10-25, kl 11:48

dahlin

dahlin

Inlägg: 16

Hej Malin!

Mitt företag Connecting Partners har samarbete med ett flertal tryckerier utomlands, och vi skulle kunna trycka åt er till ett mycket bättre pris. Om ni har behov av grafisk formgivning mm. kan vi hjälpa er även där.

För mer info se www.connectingpartners.se, skicka ett mail till [email protected] eller ring 08 - 5000 48 40 så kan vi talas vid.

Med vänliga hälsningar
Marie-Louise Dahlin
Connecting Partners

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-10-27, kl 00:13

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 7

Hej!

Det bästa är att kontakta ett tryckeri direkt och då har du kommit rätt!
Jag Heter Patrik Remann och är Tryckerichef på LiU-Tryck som är Linköpings universitets eget tryckeri.

Maila mig på : [email protected] med vad ni vill ha mm. så kommer jag med en mycket bättre offert än den ni fått av någon annan, och det till en mycket bra kvalitet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-12-20, kl 14:51

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

Ett tips bara när ni arbetar med bilder.
Se till att ni har rättigheter på att publicera andras illustrationer. Illustrationer skyddas i svensk lagstiftning av upphovsrättslagen. Jag vet inte med säkerhet hur gränsen går på illustrationer fotograferade från huden. Men avsiktligen är ändå att ni ska dra en ekonomisk del av andras verk. Detta kräver i regel rättigheter att publicera dem av respektive upphovsman som äger rätten fram till 70 år efter sin död. Kolla med svenska tecknares förening om vad som gäller innan ni trycker och säljer er bok. Det vore synd om ni i efterhand hamnar i tråkiga situationer av ovetskap.
Det finns många som chansar på att trycka andras bilder men de får oftast stå sitt kast för detta i slutändan och i regel dyrare än vad de trott.

Mvh

Magnus"Mojo"Olsson
Illustratör

www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat