Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra domän

Inlägg 1 av 3

2005-10-12, kl 15:27

username

Mattias
Persson

Bokföra domän

Hej!

Fantastiska svar på frågorna. Jag har haft mkt hjälp av ert forum.

Fråga:
På vilket konto bokförs köp av ett domännamn? I en "tråd" här nämns 4013. Av redovisare har jag hört om kontot "Övriga externa kostnader". Det måste ju finnas åtskilliga företag som bokför sitt domän och därmed tycker jag att ett givet konto borde finnas. Hur gör andra företag?

Tack på förhand

/Mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-10-13, kl 07:58

foretagande

foretagande

Det beror ju på vad det är för ett företag. 4013 är ett konto som passar ett webbbaserat -eller IT företag där förutsättningen för deras intäkter ligger i inköp av domäner. Där blir domänkostnaderna en form av varuinköp och ska alltså finnas på ett 40-konto. Ett annat företag betalar kanske någon 100-lapp per år för sin egen domän och att lägga upp speciella konton för så små kostnader finns det ingen mening med så därför finns det säker många olika konton den kostnaden hamnar på allt från övriga kostnader, telefon, ADB-tjänster, prenumerationer, Övriga främmande tjänster.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-10-13, kl 13:51

username

Mattias
Persson

Tack för snabb respons!

Då förstår jag. Tanken är att jag endast ska ha det som en info.sida kring verksamheten. Jag har en enskild firma. Då är det rimligt att lägga den på övriga kostnader!!?

mvh Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat