Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ang fakturering mot företag

Inlägg 1 av 3

2005-10-05, kl 01:14

username

Jonas
Eliasson

Ang fakturering mot företag

Hejsan.

Det är så att jag har chans på extraarbete. Men företaget vill att jag ska ha en f-skattsedel så jag kan fakturera de istället för att de ska anställa mig.

Då har jag förstått det som att jag kan starta en enskild firma, fast utan att registrera mig. Så kostar det inget. Men var gör jag detta? Registrerings fördelar vet jag, men de är inte så viktiga i detta sammanhang. Men var startar men firman utan att regga den? Och skaffar man sedan f-skattsedel precis som om man reggat företaget?

Sedan var det då tänkt att jag skulle få 160kr/h exkl moms, vad blir detta i rena pengar för mig i slutändan efter att man dragit av allt man ska dra av?

Tack på förhand
trey

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-10-05, kl 21:00

username

Bjarne
Wangsell

Hej,
Vad du gör att du går in på skatteverkets hemsida och registrerar dig för F- eller FA-skatt samt momsregistrerar dig. FA-skatt verkar bäst för dig då du troligen också har ett "ordinarie" jobb.

Angående din timdebitering så tycker jag den verkar lite låg. Du kan räkna med att du får behålla ca 50% (egenavgifter och skatt skall ju betalas). Detta lite beroende på hur mycket din totala inkomst blir (ordninarie jobb + vinsten i firman). Detta innebär att du alltså maximalt erhåller 80 kr/h netto. Detta belopp är ju baserat på att du inte har några kostnader i verksamheten (annars skall ju dessa också dras ifrån).
Har du funderat på vad din uppdragsgivare hade fått betala om han anställt någon istället nettolön + inkomstskatt + arbetsgivareavgift (sociala avgifter) + eventuella pensionavtal + risken att få betala sjuklön om den anställde blir sjuk m.m. Är övertygad om att den kalkylen skulle bli högre än 160 kr/h. Tror inte du det också?
Ett annat problem som kan uppstå är också att om du bara har denna uppdragsgivare d.v.s inte debiterar andra kunder så kan ert förhållande anses som ett anställningsförhållande av skatteverket.
Jag vet ju inte vilket jobb det handar om men för mig låter det inte som en superbra affär (för dig alltså).
Känns inte heller som om din uppdragsgivare riktigt tänkt till.

Hälsningar
Bjarne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-10-08, kl 23:00

username

Jonas
Eliasson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,
Vad du gör att du går in på skatteverkets hemsida och registrerar dig för F- eller FA-skatt samt momsregistrerar dig. FA-skatt verkar bäst för dig då du troligen också har ett "ordinarie" jobb.

Tackar det har jag lyckats listat ut nu. =)

Citat:

Ursprungligen postat av:

Angående din timdebitering så tycker jag den verkar lite låg. Du kan räkna med att du får behålla ca 50% (egenavgifter och skatt skall ju betalas). Detta lite beroende på hur mycket din totala inkomst blir (ordninarie jobb + vinsten i firman). Detta innebär att du alltså maximalt erhåller 80 kr/h netto. Detta belopp är ju baserat på att du inte har några kostnader i verksamheten (annars skall ju dessa också dras ifrån).

Det duger för mig ibörjan, sedan kan jag få mera när det gått ett tag och han har sätt vad jag kan.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har du funderat på vad din uppdragsgivare hade fått betala om han anställt någon istället nettolön + inkomstskatt + arbetsgivareavgift (sociala avgifter) + eventuella pensionavtal + risken att få betala sjuklön om den anställde blir sjuk m.m. Är övertygad om att den kalkylen skulle bli högre än 160 kr/h. Tror inte du det också?

Det var detta han inte vill. Men vad skulle den komma upp i? Om vi säger att jag ska tjäna 80kr efter allt man dragit av, vad kommer han bli tvungen att betala då. Eller ännu bättre, om han lägger ut 160kr exkl moms på en anställning, vad blir det kvar då åt mig?

Citat:

Ursprungligen postat av:

Ett annat problem som kan uppstå är också att om du bara har denna uppdragsgivare d.v.s inte debiterar andra kunder så kan ert förhållande anses som ett anställningsförhållande av skatteverket.

Det är problemet jag har kommit fram till, de kommer definitivt se det som en anställning.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag vet ju inte vilket jobb det handar om men för mig låter det inte som en superbra affär (för dig alltså).
Känns inte heller som om din uppdragsgivare riktigt tänkt till.

Jobbet är webbutveckling. Jag har tänkte om man kunde lägga till datorsupport i verksamheten och försöka hitta sådana kunder, för att det inte ska ses som en anställning. Dock blir ju allt krångligare då.

Aja tackar för alla hjälp, om du vet hur man räknar ut det jag frågar om lite längre upp så skulle det hjälpa en del =)

mvh,
Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat