Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Firma eller ej?

Inlägg 1 av 2

2005-10-04, kl 22:03

username

Christoffer
Bergfors

Firma eller ej?

Det verkar lite larvigt, men hos RSV har man ju tre punkter om en verksamhet ska anses som näringsverksamhet.
F.n. är jag heltidsstudent och spelar in band i min studio så ofta jag kan och har tid. Det finns ingen direkt regelbundenhet i jobben eftersom belastningen från skolan varierar. I runda slängar kanske en helg i månaden går åt.
Kan jag "komma undan" med detta? Jag menar jag bedriver den ju på samma sätt...
Hjälp mig lite.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-10-23, kl 22:07

mrnowhereman

mrnowhereman

de tre punkterna är självständighet, varaktighet och vinstsyfte om jag inte minns fel.

Självständighet: du skall bestämma själv över dig och din tid. Konsulter faller ofta på detta om de tex har en enda kund. Då tittar de på om konsulten eller kunden står för utrustning som behövs, hur arbetsinstruktionerna är, om man kan ha medhjälpare eller om arbetet är knutet till honom personligen mm mm.

Varaktighet: Det får inte handla om enstaka uppdrag, utan skall vara en riktig verksamhet.

Vinstsyfte: Gränsar mot hobbyverksamhet. Det är också här jag spontant kanske skulle vilja lägga din verksamhet. Men då vet jag ju inget om dina ev intäkter osv.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat