Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Kostnadsförslag - hjälp

Inlägg 1 av 5

2005-09-25, kl 22:53

username

Andreas
Viklund

Inlägg: 2

Kostnadsförslag - hjälp

Hej!

Jag har precis kommit igång för att starta egen verksamhet och ska utveckla en enkel hemsida åt ett mindre företag. Hemsidan är html-baserad utan flash, asp, java eller andra komponenter. Inget avancerat alltså.

Företaget är relativt litet och verksam i en mindre inlandsort. Eftersom det är mitt första uppdrag som företagare har jag lite svårt att veta vad jag ska sätta för pris på hemsidan. Även om sidan kommer vara enkel så ligger det ju ändå en del arbete bakom, som t ex design och struktur.

Vad anser ni är ett lämpligt pris för ett liknande projekt? Både som klumpsumma, men även vad man kan tänka sig ta betalt per timme, och hur lång tid man kan räkna på att det tar att utveckla en hemsida.

Tacksam för svar!

MVH
Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-09-26, kl 13:18

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej Andreas,

Ja jag kommer så väl ihåg själv en gång i tiden när jag startade min verksamhet. Jag menar mina tjänster är väll inte värda något var en tanke som dök upp. Men allt är ju i relation till hur duktig man tycker att man är. Hur länge man har arbetat med det man ska utföra och vad man då känner att man är värd. Det finns företagare som tar +800kr / tim för textredigering och har precis startat som ändå har uppdrag. Så vad går gränsen? Vilka tjänster är värda vad? ja ett enkelt svar på den frågan är förmodligen tillgång och efterfrågan. Jag har satt ett pris efter erfarenhet och priserna på marknaden. Och för din del utan att veta din bakgrund så sätt 500kr / tim (exkl. moms.) och ta betalt för den tid du utvecklar dvs. inte telefonsamtal med kunden och / eller möten.

Fundera ut att om du har ett företag och tar 500kr / tim så blir det 250kr i handen i lön efter sociala avgifter. Om då dina uppdrag tar X antal timmar i månaden så ska du kunna leva på det för att det ska vara lönsamt och detta "utan" att du jobbar dygnet runt.

Det är alltid lättare att sänka ditt pris temporärt ifall det är för högt än att gå ifrån ett lågt pris till ett högre.
Och du pruta "aldrig" på timpriset utan bjud på timmar.

Några tips på vägen!

//Christopher - 3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-26, kl 23:27

username

Johnny
Kollin

Inlägg: 4

Hej Andreas,

Den ständiga frågan: Hur ska man prissätta?

Själv är jag civilekonomstuderande och kan inte ge dig något konkret förslag på prissättning. Däremot vill jag påminna dig om att inte göra det misstag som jag tror att många småföretagare utan ekonomisk utbildning gör - att bara sätta ett pris på måfå, exempelvis baserat på andras råd. Tänk på att det priset DU sätter måste täcka ALLA de kostnader DITT företag har. Tänk även på att priset vid konsultverksamhet är relaterat till din debiteringsgrad, dvs. hur många timmar du spenderar på kund jämfört totalt antalet arbetade timmar. Vid en högre debiteringsgrad, exempelvis om du är den enda anställda och du lägger ner 80% av din tid på debiterbart arbete kan du givetvis sänka priset per timme jämfört med om du har en anställd assistent/städare/telefonist etc. vars kostnader måste bäras av din tid hos kund. Intäkten skall ju inte bara (som Christopher menar) täcka det som du får ut i handen, utan även alla övriga kostnader för företaget: el, vatten, hyra, avskrivning på dator, investeringar etc. etc.

Det där var väldigt kortfattat förklarat men jag råder dig verkligen till att (långsiktigt) skaffa dig mer information inom det här området. Problemet går under ämnen som "ekonomisk analys och styrning".

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-10-06, kl 14:34

username

Dennis
Linder

Inlägg: 12

Vad gäller tidsuppskattningen, bryt ner allt i småbitar.
t.ex. får du loggan levererad digitalt av kunden? Då tar det 5 minuter att lägga in den på sidan eller har dom ingen logga så du ska rita en? då ska du göra en prototyp som du ska visa för dom och dom har säkert synpunkter så du får göra om den.. Då är det 2-3 timma istället..

Bryt ner allt i såna smådelar, tidsuppskatta dom, summera och lägg sedan på 40-50% så borde du hamna ganska rätt :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-06, kl 14:37

username

Dennis
Linder

Inlägg: 12

En sak till: Om ni kommer överens om ett fast pris, specifisera exakt vad som ingår och vad som inte ingår i projektet och se till att ha det på papper! Annars är det stor risk att du får jobba dubbelt till samma pris..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat