Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bör man lägga upp ett huslån?

Inlägg 1 av 2

2005-09-24, kl 10:53

fredand44

fredand44

Inlägg: 5

Hur bör man lägga upp ett huslån?

Hej!

Om någon anser att detta inlägg inte hör hemma här ber jag om ursäkt. Anledningen att jag ställer denna fråga här är för att jag märkt att det finns en oerhörd kunskap om detta bland medlemarna på detta forum.

Jag kan egentligen ingenting om lån och skulle helst vara utan dem. Men för att förverkliga drömmar måste man ju krypa till korset.

Jag och min sambo har nu hittat ett hus vi vill köpa. Vi har lånelöfte både i SBAB samt Föreningssparbanken.

Båda lånelöftena är på 1.8 Mkr
Huset kostar ca 1.5 Mkr
Vi kan vid köpet betala 10% av hela summan.
Vi kommer efter detta köp ha en säkerhetsbuffert på ca 100.000:- som vi känner kan vara bra att ha vid oförutsedda utgifter.

Jag håller på att starta ett eget företag i samma veva (enskild firma) och undrar om jag kan dra några fördelar av det.

SBAB kräver att man betalar 5% själv och Föreningssparbanken 10%.

På SBAB behöver man inte ta topplån vilket jag har förstått är bra att slippa, men man verkar behöva göra det på Föreningssparbanken.

Rörlig ränta verkar alltid vara lägre än fast vid tecknandet av lånet. Men å andra sidan är ju en fast ränta fast och man vet vad man ska betala.

Hur skulle ni lägga upp erat lån utifrån vår sits, vad är smartast, är det något man bör tänka på!

Oerhört tacksam för svar!

Mvh
Fredrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-09-26, kl 23:00

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Frågan är troligen ställt på fel forum, men här är en liten hjälp. Du skall naturligtvis låna där det är billigast. Räkna hur mycket kostnaden blir per månad. Topplån är dyrare, men det behöver inte betyda att ett alternativ med topplån är dyrare än ett utan. Allt beror ju på räntesatserna. SBAB ligger väl generellt lägre än storbankerna. Hos storbankerna kan man dock ibland få förmånligare lån om man varit kund där sedan länge. Skall du starta företag kan det vara en idé att ta lånet i den bank där du kommer ha företagets pengar. Då är du känd i den banken och kan få lättare att få ev lån för din verksamhet.

Rörlig eller fast ränta är omöjligt för mig att svara på. Visste jag det skulle jag vara stenrik. Generellt sett är ju räntorna rekordlåga och kan inte sjunka mycket mer. Å andra sidan kommer de troligen inte att stiga till nivåerna där bundna lån ligger idag. Men alla råd av ekonomisk karaktär skall tas för vad de är. Apor har tex varit bättre på att välja ut lönsamma aktiefonder än professionella analytiker varit, det säger väl allt om råd inom detta området. Rådgivare är idag ett felaktigt uttryck för bankens personal. Säljare är en bättre term.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat