Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Vem klagar vi företagare till då?

Inlägg 1 av 4

2005-09-15, kl 19:45

username

Medlem

Vem klagar vi företagare till då?

Hej!
Jag har köpt en handdator (QTEK9090) i mitt företag, i december 2004. Efter den senaste uppdateringen av mjukvaran som jag laddade hem från återförsäljarens hemsida så vill inte längre handdatorn känna igen alla tecken som man skriver på skärmen. Funktionen heter Character Recognizer och den har fungerat till 100% innan den här uppdateringen. Det var några andra saker gällande hårdvara som inte heller fungerade bra.

Efter många mail fram och tillbaka med supporten så kom vi överens om att jag skickar handdatorn till återförsäljaren som i sin tur skulle skicka den vidare till den auktoriserade verkstaden. Efter 16 arbetsdagar fick jag tillbaka maskinen med ett följebrev där det stod så här i beskrivningen av åtgärder som var gjorda:
"...byte av inre bakkåpa
...inre front ... och i sista raden - Angående character recognizer så hänvisar vi till QTEK Support på tel...."

De har alltså inte lyckats reparera min handdator men ändå så skickar de tillbaka den. När jag ringde till supporten blev jag bemött kallt och kännde mig nästan hånad efter att personen där sade "Men jag har en likadan QTEK9090 med samma uppdatering och _den_ fungerar hur bra som helst". Kan man bli mer idiotförklarad än så här?

Jag skriver till detta forum eftersom jag inte hittar någon information om vem vi företagare ska vända oss till i sådana fall? Privatpersoner har ju ARN, Konsumentrådgivare på varje lite större ort, men vad gör vi då?

Jag hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Mvh,
Mac

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-09-16, kl 20:26

jempa686

jempa686

Hej!

När ett företag köper varor och tjänster från ett annat företag faller det under köplagen. Denna lag har långt ifrån samma positiva rättigheter för köparen som konsumentköplagen har. Köplagen står dessvärre mer på säljarens sida. Köplagen är mer av ett rättesnöre, finns det ett avtal är det det som gäller i första hand.

Tvister tas vanligtvis till tingsrätten. (andra varianter brukar mest användas då företagen vill hålla tvisten "hemlig")

Vad står i det avtal du och säljaren tecknat? Mycket hänger på vad som står i det finstilta så att säga.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-09-20, kl 17:05

username

Medlem

Tack för ditt svar. Jo, det finns inget avtal. Jag visste exakt vad jag skulle ha, hittade ett bra pris genom Internet och köpte den av en Internetbutik. Inget köpavtal följde med. På deras hemsida står det:

Fråga: Vart vänder jag mig för garantiärenden?
Svar: Tillverkaren förser er med support samt garantiservice:

Sedan anger de namnet på supportföretaget och deras telefon och email.

Med detta företag har jag hela tiden haft kontakt och ärendet är nu skickat till "second level", dvs. att varken de på supporten eller på verkstaden kunde lösa mitt problem. Nu ska det beslutas "där uppe" i fall att jag får skicka maskinen igen på reparation eller får en ny.

Jag fick ett mail idag av supportföretaget där de hävdar att jag har missuppfattat deras ord och att:

"...det är vidare en klar missuppfattning att jag skulle ifrågasätta de bekymmer du har beskrivit utan jag tar dem på största allvar vilket också klart torde framgå då jag för att kunna klara ut problemet engagerat vår second level som dessutom har direkt kontakt med de som utvecklar våra rom versioner och kontakt med Microsoft som är de som ursprungligen har tagit fram "operativsystemet"

Nu är det bara att vänta. Tack än en gång för svaret..

Mvh,
Mac

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-09-20, kl 19:57

jempa686

jempa686

Hoppas att det löser sig utan fortsatt tvist. Det du kan göra om dem inte lyckats avhjälpa felet och inte frivilligt erbjuder dig en ny vara eller betalar skadestånd är att hänvisa till §66 i köplagen angående rätt till hävning av köpet:

varan har försämrats genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen

Tycker nog att en uppdatering tillhandahållen av säljaren själv som i sin tur försämrat varan faller under den paragrafen.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat