Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Att tänka på....

Inlägg 1 av 1

2005-09-05, kl 13:20

username

Sadsadas
Sddsda

Att tänka på....

Svalor- finns de?

Jag ska berätta om en liten parantes som inträffade i början på -90 talet,den tar upp En sida av underrättelseverksamhet, fjärran från den glassiga mr

Bond....

Vem är egentligen intressant, ur ett underrättelseperspektiv? Jo, många, om bara situationen är den rätta.

Vet inte riktigt varför jag skriver det här, kanske mest för att varna andra.. den totalitära ryska mentaliteten (staten m.fl.) är på nytt ett reellt hot för

vårt fria samhälle (som om det inte alltid varit det...)... för att inte prata om den ryska organiserade brottsligheten.. fast det är klart, de är inga från

varandra isolerade instutitioner.

Alla länder håller på med det, Sverige också, det är alla länders rätt att samla in information som kan vara intressant, till nytta för olika syften, kan

exempelvis vara ekonomiska eller politiska.. eller en kombination.

Tänk på att summan av var för sig harmlös information sammantaget kan utgöra en ytterst känslig informationsmängd.

Jo, så här var det:

På grund av anledning tillbringade jag en förhållandevis lång tid med folk från Polen och baltikum. En brokig skara människor med de mest varierande

bakgrunder. Vissa var helt "vanliga" akademiker andra hade ett mer eller mindre tight förhållande till kommunistiska organisationer typ Kommunisticheski

Soyuz Molodiozhi (komsomol) som var lite som en ideologisk "scoutrörelse" i sann sovjet-kommunistisk anda (unga på den tiden var ofta med i denna rörelse..

ett bra kar för staten att ösa färdigstöpta ungdomar för olika ändamål ur), andra hade ett förflutet inom sovjets militära system, ytterliga andra hade

upplevt KGB´s sanna jag i form av olika former av trakasserier...ja, som offer för den alltså...inga roliga berättelser.

Själv har jag alltid haft, och har fortfarande, mer än någonsin, en genuin misstro till all form av kommunism- praktisk kommunism som den utövas i beörda

stater är bara ett sätt för toppen att suga ut massorna, för staten, för eliten att kontrollera allt...att förtryka för att behålla..så fjärran ifrån de

utopiska ideologier vilka somliga felaktigt tror kan realiseras..nope, funkar inte, kommer aldrig att funka, människan är inte funtad så. Finns det en

möjlighet att missbruka, att roffa åt sig, så gör man det..kan ju inte vara enlklare än i ett totalitärt samhälle med stor slutenhet.

Nåväl, en dag i början på 90-talet hade vi ett, ja "alkoholkalas" får man väl nästan definiera det som. Inbjudan kom från universitetsstuderande från Kaunas

universitet/högskola i Litauen.

Som vanlig naiv svenne är man lite blåögd, och när alla släpper loss och det är party hänger man på. Kopiösa mängder öl och sprit dök upp, tydligt att

avsikten var fylleslag, modell större. Eftersom jag varit i regionen ett tag och sett mycket som var så olikt gamla svedala så sa självbevarelsedriften mig

att ta det lungt annars kanske det blir minst sagt jobbigt. Livet där borta var inte som i Sverige, ryssarna i baltikum var inga trevliga typer... åtminstone

inte de som förvarade sin basmat, grisister, i arbetarhotellens frysfack..

Relativt snabbt, när man fått i sig en del spånken, började kontaktförsöken. En sexig ung tjej dök plötsligt upp och började snacka om ditt och datt, riktigt

efterhängsen... Efter ett tag kom frågorna..märkliga frågor som vad man gjort lumpen, hur många av si och så fanns där i utrustningsväg etc...

Efter att slingrat mig ett tag om att det där bara är "ointressant skit" och pratat om Ingnalina etc. istället så var jag tvungen att släppa ut lite av ölen.

På väg till toaletten hejdade en annan tjej mig, en komsomolare, och sa att den där tjejen är"real dangerous, stay away from her".

Tänkte väl inte så mycket på det, men varningen låg där ändå i bakhuvudet, tillsammans med min egna intuition som sa att hon nog hade ett väl definierat

syfte med att närvara på festen, det primära för henne var nog inte att festa, nope, inte då.

Framåt småtimmarna, mkt vodka senare, kommer en muskulös kille som jag snackat med tidigare och undrar om vi inte ska ta med oss någa öl och basta lite. Tja,

tänkte jag genom dimmorna, kan väl inte vara så farligt. Väl i bastun ville han snacka om att Ingnalina inte alls var så skabbigt som jag ansåg, några

minuter senare dök den där tjejen upp och satte sig brevid mig i bastun varvid killen avvek. Åter körde hon på med sitt snack om hur mysig jag var, att hon

var ensam... samt frågor om vårt militära system....inflikade här och var.. mellan smickret. Så märkligt, så sjukt så djävla banalt.

Ett tag senare dyker ett par polska kompisar in i bastun, de ska hemmåt..mot härbärget där vi bodde, en sådan befrielse.. nu hade jag ett skäl att dra (att

gå ensam på Kaunas gator, det gör man bara inte).. så snabbt ut från bastun, snabb dusch och iväg.

Nästa dag var full av baksmälla, ingen höjdare. Inne på univeritetsområdet blev jag upptryckt mot väggen av den muskulösa killen från gårdagen som sa att han

minsann inte uppskattade min negativa inställning till deras samhälle och den gamla kommunismen samt att jag skulle vara väldigt försiktig så länge jag var i

deras land. Det sista jag såg av honom var hans rygg när han, tillsammans med den frågvisa tjejen från gårdagen, avvek från universitetsområdet.

Väl hemma i sverige igen insåg jag att denna episod faktiskt svarat ja på frågan om svalor finns, det gör de.
(svala= gammalt begrepp på kvinnor som med sin kropp försöker locka fram info)

Vår svenska logga, "en svensk tiger", den är inte så tokig. Innebörden bör vara klar för alla Svenskar, är man ute och åker ska man agera efter den. All

information är av intresse, sammantaget ger den en bild som vi inte vill ska vara allt för tydlig. Med ett nytt storryssland, totalitärt styrt av Putin.. är de gamla sanningarna, de gamla metoderna tillbaks igen.

Svara Svara med citat