Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Dator support enskild firma

Inlägg 1 av 8

2005-09-01, kl 18:57

username

Medlem
#30418

Inlägg: 2

Dator support enskild firma

Hej! Jag har en bred erfarenhet av datorer och har tänkt mig att starta eget inom detta, jag har sedan tidigare arbete fått en kundkrets och har tänk regisrera en enskild firma. Jag kontaktade skatteverket och ville ha lite prisinformation och fick svaret att det inte kostar något att registrera en enskild firma. Frågan är: Vilka krav behövs för att starta en enskild firma och måste jag ansöka om F-skattesedel, kostar det något att få en F-skattesedel osv. Vilken prisklass lär det isåfall hamna på osv.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-09-01, kl 19:40

username

Mattias
Olsson

Inlägg: 3

Vad du frågar efter kostar i underkant av 1000kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-09-03, kl 20:41

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

F-skattsedel är gratis. Registrering av firma (företagsnamn)hos Bolagsverket kostar 1000 pengar. I och med att du registrerar dig för F-skattsedel så blir du bokföringsskyldig, det är väl det enda egentliga kvar som ställs på dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-09-08, kl 09:18

username

Micke

Inlägg: 16

Förtydligande, du _måste_ inte registrera dig hos bolagsverket, men du _måste_ ha F- eller FA-skattsedel.

Sedan så tillkommer jobbet med bokföring, men det kostar inget om du gör det själv. Som EF behöver du inte ha en auktoriserad revisor så som ett AB måste ha, dessutom slipper du skriva bokslut. Bokföringen består i att redovisa och betala moms varje månad och om din inkomst understiger 20st prisbasbelopp per år, att fylla i N1 blanketten tillsammans med din egna deklaration.

Micke - NDesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-09-08, kl 22:53

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Micke: Nä, alltså *bokföringen* består ju av att löpande teckna ner alla affärshändelser och inte bara av att redovisa och betala moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-09-10, kl 21:56

username

Micke

Inlägg: 16

Jo visst är det så. =) Jag förenklade lite för mycket...

Micke - NDesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-09-15, kl 05:52

username

Mikael
Sjöberg

Inlägg: 4

Något som bör tilläggas i diskussionen är riskerna med att ha EF.
Som enskild näringsidkare har du personligt ansvar till skillnad mot ett AB som i sig själv är en juridisk person.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-10-06, kl 01:40

username

Ulrika
Bengtsson
Bengtsson

Inlägg: 6

Idag är det ingen skillnad på att ha en EF eller ett nystartat AB, du står som garant för företaget villket som.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat